Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

De beste bilene fra 2016

BMW M2 er det tyske bilmerkets beste sportsbil. Disse 370 hestekreftene pakket inn i et kompakt skall er ifølge DNs anmelder årets artigste bil. Foto: Marte Christensen
BMW M2 er det tyske bilmerkets beste sportsbil. Disse 370 hestekreftene pakket inn i et kompakt skall er ifølge DNs anmelder årets artigste bil. Foto: Marte Christensen les mer

Biltesten

Årets beste biler

Her er favorittene blant de over 50 bilene DN testet i 2016.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

2016 har vært et vært godt år for norske bilselgere og importører. Men det er ikke bare salget som har gått bra. En rekke nyheter har også overbevist ute på veien. Her er årets beste biler.

Årets sportsbil

Året hadde knapt nok startet da vi fikk kjøre en ny generasjon av et ikon. Porsche 911 viste seg som akkurat en så bra bil som vi hadde håpet, og stakk av med årets høyeste poengsum i sportsbilklassen da vi testet den i Carrera 4S-versjon.

Bilen har fått en mindre motor, som ved hjelp av turbo er blitt sterkere enn før, og leverer varene til de grader. Ikonet er definitivt ikke dødt, og kjører bedre enn noen gang.

Les testen av Porsche 911 Carrera 4S: Revidert racer

Se video fra testen her:

Årets suv

Suv er bilklassen med høyest vekst, og der det stadig kommer en lang rekke nyheter. Størrelsene varierer fra småtasser som Toyota C-HR til gigantiske GLS fra Mercedes. Midt mellom disse størrelsene finner man bilen som fikk den høyeste poengsummen i DN: Jaguar F-Pace er en bil som størrelsesmessig er hakket større enn mange av konkurrentene, og samtidig litt mer håndterlig enn de største suvene.

Et lekkert utseende kombinert med fine kjøreegenskaper sikrer en bra poengsum for det britiske merkets første bil i klassen. Dette lover ekstremt godt for den elektriske i-Pace som kommer i 2018, og som garantert blir tidenes salgssuksess for merket i Norge.

Les testen av Jaguar F-Pace: Elegant monster

Se video fra testen her:

Årets store familiebiler

2016 har virkelig vært året der de store familiebilene skulle få sin revansje, og det er litt av et felt bilprodusentene har klart å stille opp med i år. Først ut av bilene DN testet, var Mercedes E-klasse. Bilen har arvet både utseendet og komforten fra storebror S-klasse, og har et interiør som er hypermoderne med en lang skjerm over hele dashbordet. I tillegg kjører den svært godt, og i stasjonsvognversjon har den all plass du kan drømme om.

Les test av Mercedes-Benz E-klasse: Stressless i stjerneklassen

Men det varte ikke lenge før Volvo V90 kom på banen. Her har Volvo endelig tatt steget opp og konkurrerer jevnt med de tyske produsentene. Lekker design, uovertruffent interiør og i tillegg kjøreegenskaper som har hevet seg mange hakk, gjør at den endte på samme poengsum som Mercedes E-klasse.

Men dette var før BMW 5-serien dukket helt på tampen av året. Den mest dynamiske av dem er blitt mer komfortabel, og med oppdatert utstyr leverer bilen på alle punkter. Sedanen lanseres i februar 2017, og mer plass får man når stasjonsvognen kommer ut på sommeren.

Les test av BMW 5-serie: Det beste fra to verdener

Årets folkelige

Når det gjelder mye bil for pengene, er Skoda Kodiaq en klar kandidat. Suven kommer til Norge i mars 2017, og leverer i kjent Skoda-stil masse plass og en rekke smarte løsninger til en grei pris.

Likevel er det Opel Astra som leverte mest bil for pengene i 2016. I stasjonsvognutgave har den vokst såpass mye, samtidig som den har passet vekten. Det gjør at den overflødiggjør storebror Insignia. Det er ikke det mest spennende bilvalget, men du får en stor bil med masse utstyr til en god pris.

Les testen av Opel Astra: Bedre enn storebror

Årets artigste

2016 har vært et år med mange morsomme biler. Ford Focus RS i ny versjon er en hysterisk moroklump med egen driftemodus, Mini Cooper S cabriolet er en åpenbaring om sommeren, for ikke å glemme Range Rover Evoque cabriolet, som kombinerer suv med takløs kjøring med spektakulært design.

Men den artigste av dem alle, var BMW M2. Den lille, nye innstegsmodellen til det herlige M-universet er på mange måter tilbake til start. Der M3 er blitt for klinisk og proff, dyrker M2 i enda større grad den rene kjøregleden. Ære være BMW for det.

Les testen av BMW M2: BMWs beste

Årets nykommer

De mest ihugede elbilhatere kan ikke underslå faktumet at Tesla Model X gir ekstremt mye bil for relativt mye penger. Ser man bak de spektakulære, på grensen til latterlige falkevingedørene, finner man en ekstremt rask og kapabel suv som fjerner manges siste innvending mot elbiler: Den kan dra henger!

Tesla er langt foran de fleste andre produsenter når det gjelder både selvkjørende teknologi og batteriteknologi. Men i årene fremover kommer konkurrentene garantert halsende etter denne nykommeren.

Les testen av Tesla Model X: Revolusjonen fortsetter

Se video fra DNs test:

Årets gjenfødsel

En bil som slo ned som en bombe i det øvre prissjiktet da den kom i 2009, var Porsche Panamera. I år kom den i ny generasjon og ikke bare er den blitt bedre på alt, den har endelig fått en utseende som kan tiltale flere enn ihuga merketilhengere. Bilen overbeviser såpass at den oppnår årets høyeste testscore med 52 poeng av 60 mulige.

Les testen av Porsche Panamera: Andungen som ble en svane
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Privat Biltest Bil BMW M2 Porsche 911 Jaguar F-Pace Biltesten
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå