Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Faraday Future FF91 er godt over fem meter lang, men skal likevel være håndterlig ettersom bakhjulene også svinger. Foto: Faraday Future
Faraday Future FF91 er godt over fem meter lang, men skal likevel være håndterlig ettersom bakhjulene også svinger. Foto: Faraday Future les mer

Motor

Enda en Tesla-konkurrent

Her er hva produsenten sier er verdens raskeste elbil.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I fjor presenterte det nye selskapet Faraday Future en ganske oppsiktsvekkende, men noe lite troverdig elbil, i konseptbilen FFZero1 som minnet mest om noe Batman kan bli sett kjørende i.

Under teknologimessen i Las Vegas har selskapet nå presentert FF91, en bil de sier blir den første produksjonsbilen deres. Også denne er ganske oppsiktsvekkende. 

Med et utseende som lett kunne passert noe Citroën kunne gjort, kombinert med nyskapende teknologi og ytelser en sportsbil verdig, skal bilen visstnok komme i produksjon allerede i 2018.

70 mil rekkevidde

Batteriet er på 130 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 700 kilometer målt med den europeiske testsyklusen. Teknisk sjef Nick Sampson hevdet bilen har mulighet til å lade raskere enn noen annen bil på markedet, med en 200 kW-lader som skal gi 500 miles i timen.

Effektmessig står den heller ikke tilbake for noen av de mer eller mindre troverdige elbilprosjektene som er presentert den seneste tiden. 1050 hestekrefter skal gi en akselerasjon som gjør den til verdens raskeste elbil.

 

Slår Tesla

I en video presentert foran publikum i Las Vegas testes bilens akselerasjon mot superluksusbilen Bentley Bentayga, og vinner selvsagt.

Neste konkurrent ut er Ferrari 488 GTB, som den også er raskere enn.

Sist, men ikke minst tar den skalpen til Tesla, både Model X P100D og Model S P100D. Akselerasjonstiden oppgis fra null til 60 miles (snaut 100 kilometer i timen) til 2,39 sekunder.

Bilen har en rekke selvkjørende funksjoner, og skal ha flere sensorer enn dagens Tesla har. Den kan styres via mobiltelefonen til å finne parkeringsplass og parkere selv.

Levedyktig?

Bak selskapet Faraday Future står den kinesiske forretningsmannen Jia Yueting, som har tjent seg rik på selskapet LeEco som omtales som det kinesiske svaret på Netflix. Yueting står også bak den kinesiske, ikke helt ulike, elbilen LeSee.

Faraday Future er i gang med å bygge en gigantisk fabrikk i Nevada, men byggingen har hakket litt etter at entreprenøren ikke fikk betalt. I tillegg har en rekke personer i ledelsen i selskapet sluttet.

I forbindelsen med avdukingen av den nye modellen opplyste selskapet at det nå har 1400 ansatte.

Nordmann med

I forbindelse med utviklingen av både det første konseptet og denne elbilen, er også nordmannen Per Ivar Selvaag involvert i designet på bilen. Han har tidligere blant annet jobbet med konseptbiler for Peugeot, og i designavdelingen til BMW.

–Vi har skapt den digitale brukeropplevelsen i bilen. Det betyr å skape ny mening i interiøret i en digital kontekst. I praksis betyr det at man har forholdt seg til en haug med skjermer, og det man skal, må, kan og bør gjøre med disse, sa Selvaag til DN i forbindelse forrige konseptbil fra merket.

Man kan allerede nå betale 5000 dollar for å reservere bil. Hva prisen blir når bilen kommer, opplyses det ikke noe om, men selskapet sier bilen settes i produksjon i 2018. Amerikanske medier hevder prisen vil ligge mellom 150.000 og 200.000 dollar, altså betydelig mer enn toppmodellen til Tesla.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Privat Tesla Faraday Future Jia Yueting Per Ivar Selvaag Nick Sampson Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå