Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Nye Peugeot 3008 har mer preg av å være en suv. Foto: Gunnar Lier
Nye Peugeot 3008 har mer preg av å være en suv. Foto: Gunnar Lier les mer

Biltesten

Tilpasset etterspørselen

Det er mye positivt å si om denne bilen, men prisen er for høy sammenlignet med konkurrentene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Peugeot 3008 har siden den kom i 2009 ikke vært lett å bli klok på. En høyreist bil med et eiendommelig utseende uten den helt store appellen. Riktignok kom den med verdens første serieproduserte dieselhybrid i 2012, men utenom det er det lite oppsiktsvekkende med den modellen.

Nå har Peugeot åpenbart gjort en bedre jobb med markedsanalysen og tilpasset både utseendet og egenskapene til hva folk faktisk er på jakt etter.

Utenpå har bilen blitt langt mer suv-ete enn forgjengeren. Bilen har beholdt målene sine, men bakkeklaringen har økt og bilen er mer firkantet enn før. Alle disse endringene er definitivt til det bedre.

Nestemann ut er flerbruksbilen 5008 som også blir suv i år. Grunnen er den enorme veksten i suv-segmentet og europeernes nesten ubegrensede etterspørsel etter slike biler. I kombinasjon med at andre segmenter nær sagt er blitt utradert.

3008 har høy bakkeklaring, men mangler firehjulsdrift. Foto: Gunnar Lier

Nye 3008 har en bakkeklaring på nesten 22 centimeter, fem centimeter mer enn forgjengeren, selv om bilens høyde ikke har økt. Bagasjeplassen er omkring den samme som i forgjengeren og samsvarer med standarden i klassen.

Gode seter med massasje, et artig lite ratt, moderne interiør med to digitale skjermer og en lang rekke fancy knapper møter deg når du åpner dørene. Og akkurat på interiøret skal Peugeot ha honnør for. Franskmennene har kalt sitt relativt fancy dashbord for «I-cockpit» og vi lar oss begeistre. Det er ikke like elegant som Audis «Virtual cockpit», men nesten, og til en brøkdel av prisen. Det slår uansett mange andre systemer som finnes der ute. Det samme kan egentlig sies om vippebryterne i midtkonsollen, det ser snasent ut og gir en moderne følelse. Selv Peugeot har innsett at det ikke alltid er like funksjonelt at man kun kan styre ting via den trykkfølsomme skjermen.

Utseendet på displayet kan velges fra en meny man styrer fra rattet.  Foto: Gunnar Lier

Ute på veien kjører bilen bra. Den er komfortabel og dieselmotoren på 180 hestekrefter jobber fint sammen med den tradisjonelle automatgirkassen. Er farten for høy inn i svingen, understyrer bilen noe, men føles trygg og kontrollen beholdes på imponerende vis. Skal vi klage på noe når det gjelder sikkerheten, er det at sikten bakover er svært dårlig på grunn av en bitte liten bakrute.

Hekken preges av markante, rektangulære lys.  Foto: Gunnar Lier

Det største problemet med DNs testbil, er rett og slett at den er for dyr. Den er en fin pakke med sterk motor, automatgir og bra med utstyr. Men å måtte betale over en halv million kroner for en suv uten firehjulsdrift, er rett og slett en showstopper. Man får bestselgeren Mazda CX-5 med enten bensin- eller dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift for mindre penger. 

Innstegsprisen for modellen er slett ikke ille, så det må være her Peugeot satser på å finne kjøpere. Ryktene skal ha det til at 3008 kommer som hybrid senere. Det vil nok hjelpe. Da vil tilbudet virkelig matche etterspørselen.


Tipunktsjekken

Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI aut.

Spesifikasjoner
Lengde (cm):
 445
Bagasjerom (l): 520/1670
Hengervekt (kg): 1640
Vekt (kg): 1456
Effekt (hk): 180
Sylindertall: 4
Motorvolum (ccm): 1997
Dreiemoment (Nm): 400

Akselerasjon (0-100): 8,9
Toppfart (km/t): 207
Forbruk (l/mil): 0,48
CO2-utslipp (g/km): 124
Pris fra (kroner): 442.000
Pris testbil fra (kroner): 528.000

Førermiljø

● ● ● ● ●

 Det er mye å like med det nye interiøret fra Peugeot. Et bittelite ratt som er flatt øverst og nederst, det digitale instrumentpanelet som kan endres etter smak, og gode seter med lang nok setepute og massasje. Trekk for elendig sikt bakover.


Passasjerkomfort

● ● ● ● ●

Grei plass til tre i baksetet, så dette fungerer fint som familiebil.

Design 

● ● ● ● ●

 Elegant og tøff i forhold til forgjengeren. Nesten litt Range Rover Evoque-aktig.


Lydisolering

● ● ● ● ● ●

På det jevne i klassen. Lite motorstøy, men litt vindstøy.

Lasteplass/evne 

● ● ● ● ● ●

520 liter bagasjerom, med nedleggbare bakseterygger øker det til 1670 liter som er ganske standard i klassen.

Ytelser

● ● ● ● ●

 Dieselmotoren yter bra, og bilen er kjapp og har bra med krefter.


Annenhåndsverdi 

● ● ● ● ● ●

Suv er det som holder seg best og er svært populært på bruktmarkedet. Peugeot er neppe best i restverdi.

Prisvurdering

● ● ● ● ● ●
Over en halv million kroner for en kompaktsuv uten firehjulsdrift er mye. Mange konkurrenter er billigere, og med denne prisen kan man også unne seg noe mer status.

Renommé 

● ● ● ● ● ●

Holder seg i nedre del av listen over tilfredshet i Autoindex. Ligger på gjennomsnittet i antall feil i følge Dekra.


Kjøreegenskaper

● ● ● ● ●

Peugeot leverer også i denne modellen bra kjøreegenskaper. Bilen er trygg og kjører forutsigbart. 

43/60

 

Konkurrenter:

Volkswagen Tiguan

+ 4wd, bra totalpakke

– Litt kjedelig

DNs testpoeng: 45 (14. juni 2016)


Mazda CX-5

+ Pris, 4wd

– Ny modell kommer senere i år

DNs testpoeng: 45 (15. januar 2013)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør