Mens brukere av dieselbiler tidligere måtte kjøre minst 15.000 kilometer årlig før diesel var mer lønnsomt enn en bensin, er det nå lønnsomt å kjøre diesel fra første kilometer viser beregninger Dagens Næringsliv har fått gjort hos en rekke ulike aktører.

Det er flere årsaker til at det å kjøre dieselbil nå er mye mer lønnsomt enn tidligere.

  • Dieselmotorene er blitt mindre enn tidligere målt i motorvolum. Det betyr lavere avgift og dermed også lavere bilpris.
  • Prisforskjellene på bensin og tilsvarende dieselbiler er nå i ferd med å bli helt utvisket.
  • Samme servicebehov. Tidligere hadde dieselbilene hyppigere servicebehov enn bensinmodellene. Dette er nå tilnærmet likt både med hensyn til pris og kilometerintervall.
  • Høyere bruktbilpris. Dieselbilene selges gjennomgående for hø yere priser som bruktbil enn tilsvarende bensinmodeller.
  • Lavere forbruk. En dieselmodell har i gjennomsnitt et drivstoff-forbruk som ligger mellom 25 og 30 prosent lavere enn en tilsvarende bensinmodell.
  • Vanligvis ligger dieselprisen noe under bensin, men om diesel er noe billigere eller dyrere enn bensin er ikke dette avgjørende for lø nnsomheten.

Lønnsomt uansett
– I de aller fleste av våre kalkyler er det lønnsomt å kjøre diesel fra første kilometer, sier Anders Henni.

Han er markedssjef for firmabil hos bilimportør Harald A. Møller og gjør slike beregninger svært ofte.

Han får støtte av Jan Traaseth, sjef for Toyota Finans Service Norway.

– Diesel er i dag i mange tilfeller lønnsomt fra første kilometer. Det til tross for at vi på en del av våre modeller opererer med den samme bruktbilprisen på både bensin og diesel sier han.

Også analytiker Marius Paus i biladministrasjonsselskapet Leaseplan støtter disse beregningene.

– Totaløkonomisk er det nesten alltid en fordel å kjøpe en dieselbil. Listeprisen på en diesel kontra bensin er ofte nesten lik. Det var den ikke for noen år siden da en dieselbil ofte kostet vesentlig mer i innkjøp, sier Paus.

– Grunnen til at prisnivået har jevnet seg ut er at ny teknologi har gjort det mulig å få mer effekt ut av mindre dieselmotorer, sier han.

Salget har økt
Salget av dieselbiler har vært i kraftig vekst gjennom flere år, og nådde ved utgangen av 2004 en markedsandel på drøye 28 prosent av totalmarkedet, men veksten i dieselandelen fortsetter.

– Vi tror at dieselbilenes andel av totalmarkedet kommer til å fortsette å øke og at i 2005 vil vi passere en dieselandel på godt over 30 prosent, sier Paus.

Det betyr at i år vil omkring hver tredje solgte nye personbil i Norge være utstyrt med dieselmotor.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.