– Et leketøy og en racerbil. Dette er guttedrømmen.

Tore Lie gliser. Bilkjøpet ble kjent i Rogalands Avis igår. Utenfor villaen like utenfor Stavanger viser han for første gang frem sin nye stolthet.

– Det finnes bare 1200 eksemplarer i verden. Min er nummer 663, sier Lie.

Tar langtur
Lie ga 4,45 millioner kroner for bilen, som er kjørt 75 mil.

– Ny koster den 5,3 millioner kroner. Jeg er godt fornøyd med den rabatten, sier Lie.

Han starter motoren. For Dagens Næringslivs ikke-bilkyndige reporter høres den ut som en illsint veps.

– Dette er ikke noe for norske veier. Fabrikken anbefaler faktisk ikke barn i bilen, sier Lie.

Det er heller ikke plass til så mye annet – bilens nyttelast er beskjedne 90 kilo.

– Det er knapt plass til en pose, sier Lie, som likevel har tenkt seg på langtur til sommeren.

– Jeg skal til Tyskland på bane.

Da får han testet bilens 620 hestekrefter og kanskje nå noe i nærheten av de 375 kilometrene i timen som skal være bilens toppfart.

Samlerobjekt
Lie så drømmebilen for første gang på en flyplass i Spania.

– Jeg tok et bilde med mobiltelefonen og sendte det til Trond (bilforhandler Trond Sandven i Bergen, red.anm) og ba han sjekke prisen. Etter en time var han tilbake med en antydning. Jeg sa kjøp.

Sandven fant bilen i USA, og onsdag kom den til Stavanger.

Ifølge Trond Sandven i Sandven as får Lie snart selskap på norske veier.

– Vi har solgt en til av denne typen, uten at jeg kan si hvem det er, sier Sandven.

Ifølge Sandven er Lies bil den raskeste Porsche som noen gang er produsert.

– Bilen er egentlig laget for løpsbruk. Den veier 1320 kilo, er laget av magnesium og karbon, og aksellerer fra null til hundre på 3,2 sekunder.

Sandven karakteriserer bilen som et samlerobjekt.

Bildilla
Brynegutten Lie har alltid hatt dilla på biler. Men det er først de siste årene han har tatt hobbyen helt ut. En Aston Martin Vanquish og Porsche Cayenne Turbo er de to andre luksusbilene i bilparken.

Enorme gevinster i eiendomsmarkedet har gitt Lie råd til å dyrke bilhobbyen. De siste tre årene har hans heleide konsern Otum tjent nærmere 300 millioner kroner i resultat før skatt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.