I butikklokalet i utkanten av Holmestrand er gulvet dominert av røde italienske motorsykler. Løvaas Motor har spesialisert seg på Ducati, og det første som møter en potensiell kunde er to sykler som man ikke møter i en hvilken som helst MC-butikk.

Med en pris på 630.000 kroner er Ducatis toppmodell, Desmosedici RR, den desidert dyreste sportssykkelen fra italienerne, og også en av de dyreste i Norge.

Sykkelen har over 200 hestekrefter og en vekt på kun 171 kilo, og er i prinsippet en banesykkel med påmonterte lys, speil og blinklys. Til forskjell fra andre Ducatier som har V-twin-motorer, har denne en V4-motor, noe som gir et enda mer voldsomt lydbilde.

Sykkelen er produsert i et begrenset opplag på 1500, og kombinert med en pris på 630.000 kroner, blir ikke denne sykkelen allemannseie. Til tross for dette har Trond Haugestad ved Løvaas Motor solgt en slik sykkel til syv nordmenn. I tillegg er det solgt tre andre sykler av denne typen her i landet.

Vi merker overhodet ikke svingningene i finansmarkedet, sier Haugestad, som venter en salgsøkning i år på 50 prosent for Løvaas Motor.

En motorsykkel er en såpass liten utgift og folk som kjøper Ducati er genuint interesserte, så det er bestandig noen kjøpere der ute.

For Ducati som merke har salgsøkningen vært på omkring 20 prosent hittil i år.

Det er mye grunnet nye modeller og lekker, italiensk design, sier Trond Haugestad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.