Brabus er kjent for å sprite opp allerede sterke Mercedes-modeller, og har nå tatt for seg Mercedes G-klasse og laget et monster ut av den kasseformede bilen.

Bilder:

Geländewagen har i år 30-årsjubileum, og er i utgangspunktet en habil terrengvogn og arbeidshest av firkantede dimensjoner. Aerodynamikken er vel ikke dens sterkeste side, så for å få litt fart på kjerra må man ha krefter. De tyske biltunerne i Brabus har tradisjon for å trimme biler til det ekstreme, så også i dette tilfelle.

700 hester
For under panseret har de ikke bare plassert twinturbo V12-motoren fra Mercedes S 600, men de har boret den opp fra 5,5 til 6,3 liter. Deretter er den ytteligere modifisert, og turboladerene er byttet ut med større.

Dette resulterer i en monstermotor som yter 700 hestekrefter, og den tolvsylindrede motoren har et dreiemoment på enorme 1320 Nm allerede fra 2100 omdreininger. Et lite skår i gleden er at dette er elektronisk begrenset til 1100 Nm, men det holder kanskje for de fleste.

Raskere enn Porsche
Terrengvognen får dermed eksepsjonelle prestasjoner. Null til 100 km/t går unna på 4,3 sekunder.

For å oppnå den samme tiden i en Porsche, holder det ikke med en vanlig 911, nei, man må opp i en 911 GT3-modell. Toppfarten er begrenset til 240 km/t, mens den potensielt oppgis til 260 km/t.

Prisen er satt til 379.000 euro, bensinforbruket er nok også voksent. Bilen vises under den kommende bilutstllingen i Geneve i starten av mars.

Og vi som trodde ML 63 AMG var en suv-versting!
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.