Det er en husvarm Bård Eker DN.no treffer på Saab-standen under bilutstllingen i Frankfurt. I uklanderlig dress er det tydelig at Eker har nok å styre med for tiden, der han virrer rundt inne på vip-området med mobiltelefonen til øret.

Selv om det på jakkeslaget fremdeles sitter et Koenigsegg-merke, virker fredrikstadmannen ganske sikker på at planen om å overta Saab fra General Motors går i orden.

Aktivt eierskap
Eker, som er i ferd med å snu opp ned på den svenske bilbransjen, hadde ikke forestilt seg at han skulle være deleier i Saab for ett år siden.

 

- Nei, det trodde jeg ikke, sier Eker til DN.no, men fastholder at han tror at hans eierskap i Saab er til det beste for begge parter.

- Sammen med alle de som jobber i Saab klarer vi å legge inn den kraften og den kunnskapen og den iveren som skal til for å bygge flere bra biler som markedet vil ha i den nisjen vi ønsker å operere i, sier Eker, som tydelig vil bli en aktiv eier, om overtakelsen til slutt går i orden. Eker tror at Saab kan dra nytte av Koenigseggs erf#229er med superbiler.

- Det kan gå på sånt som kjøreegenskaper, den kjøregleden som en premium car er nødt til å ha, og som jeg tror vi har lykkes ganske godt med på Koeningseggen.

Intet billig-egg
Om de samme effektene vil gjøre seg gjeldende andre veien i form av en folkelig Koenigsegg, stiller Eker seg mer tvilende til, selv om han ikke avviser synergier også den veien.

- Jeg er rimelig sikker på at vi også har mye å lære av det å bygge biler i en helt annen skala, som vi helt sikkert kan ta med oss ned til fabrikknivå.

Saabsjelen
Da vi spør Saabs toppsjef Jan Åke Jonsson om betydningen av å få en type som Bård Eker med på laget.

- Vi får veldig mye inspirasjon fra både Bård Eker og de andre eierne, sier Jonsson, og mener det er veldig positivt i forhold til situasjonen slik den har vært, med Saab som en liten del av et veldig stort selskap.

Vi møtte begge under Frankfurt-utstillingen, se video her:

Bård Eker selv er ikke i tvil om at Saab allerede har kvaliteter som kan videreføres med den nye eierstrukturen

- Det er veldig mye bra som Saab allerede har, og nå når Saab blir en standalone bedrift, så vil man hente fram det igjen og børste støvet av den gode gamle Saabsjelen.

Eker gleder seg til at handelen går i gjennom, selv om store hindre ennå blokkerer veien. Saabs nye eiere er avhengige av en garanti fra den svenske staten, for deretter å få lån i den Europeiske investeringsbanken.

- Jeg tror det vil vise seg at det er en sunn bedrift som vil vise å lage konkurrasedyktige og sunne biler,med riktig miljøprofil – og at vi også kan pushe ny teknologi, og det er en reise som jeg gjerne vil være med på, sier Eker til DN.no.

 

Utvannet merkevare?
Den kinesiske bilprodusenten Beijing Automotive Industry Holdings gikk i forrige uke inn som deleier i Koenigsegg Group, og dermed også i Saab. Saab-sjef Jan Åke Jonsson tror ikke dette vil kunne vanne ut varemerket Saab.

- Svenskheten i Saab er jo kjernen i varemerket. Det er jo en av de egenskapene som er unik for Saab som vi virkelig vil sikre oss at vi vil bevare i framtiden, sier Jonsson, som likevel ikke avviser at kineserne kan ha noe å bidra med for at Saab-skuta kommer på rett kjøl igjen.

- Vi får inn kunnskap i selskapet om hvordan man kan penetrere den kinesieske markedet som jo er verdens største og det som vokser mest i hele verden. Så jeg synes det er en ideell situasjon å ha en slik indirekte minoritetseeier i Saab. Det kommer til å være en stor fordel for oss.

Svenske myndigheter er i ferd med å bestemme seg for om de skal garantere for Saab, men fremdeles er det en del som gjenstår før Eker og Jonsson kan lage Saabs neste bil i felleskap.

SAAB-sjefen: - Dette her blir flaggskipet.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.