Seks milliarder kroner og en produksjon på 80.000 biler i 2012 skal gjøre nye Saab profitabelt, skriver DN Lørdag.

Torsdag godkjente Den europeiske investeringsbanken (EIB) et lån på fire milliarder svenske kroner til Koenigsegg Group for å finansiere oppkjøpet av bilprodusenten Saab. Nå ligger mye til rette for at Koenigsegg, Bård Eker og de kinesiske partnerne i bilkonsernet Beijing Automotive Industry (BAIC) kan gjennomføre sin forretningsplan.

DN har fått innsyn i forretningsplanen og visjonene Koenigsegg Group har om "New Saab":

Den første Saab-modellen, 9-5, ble presentert i Frankfurt i høst, men i årene fremover kommer det flere nyheter, ifølge forretningsplanen.

Produksjonen av 9-5 starter neste høst. Også produksjonen av Saab Cabriolet er i disse dager på vei til Sverige fra Østerrike. Etter at sedanversjonen av 9-5 kommer, vil også en stasjonsvogn bli lansert. Firehjulstrekkeren 9-4x er allerede kjent, og skal fortsatt bygges av GM i Mexico.

Koeniggsegg Group planlegger også en "Koeniggsegg Edition" av 9-5.

El- og hybriddrift
Flere modeller er også under planlegging, blant annet en ren elbilversjon av 9-3x, som vil bli en elektrisk såkalt "crossover" i 2012. Samme år er det også planlagt en hybridversjon av 9-5, som også skal følges opp av en hybridifisert 9-3. Etter dette skal det ifølge planen komme en rekke rene elbilversjoner av Saabs modellportefølje.

I 2015 planlegger Koeniggsegg å komme med en helt ny bil som vil få flere driftslinjer både på strøm og som hybrid.

Les også: Saabs redningsbiler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.