Bastarden X6 har fått mye pepper for sitt utseende.

Den kalles klumpete, gigantisk, til og med direkte stygg. Tross dette har den solgt bra, også her i landet.

Den har aldri vært undermotorisert, likevel kommer den ultimate utgaven først nå. I M-versjon yter den nemlig 555 hestekrefter, noe som gjør den til den sterkeste serieproduserte BMW-en noensinne (sammen med den mer diskrete broren X5 M).

 

Alt er relativt, og X6 M er ganske diskret, ihvertfall hvis vi ser bort fra hvor indiskret modellen X6 i seg selv er. Bak befinner det seg en M bak X6-betegnelsen, ellers er det vanskelig å se at dette er en bil som koster en million mer enn andre X6-er.

Går man litt nærmere mastodonten ser man de enorme 20-tommers hjulene, bak er bredde på hele 315 i 35-profil. Dette er standard-dekkene på denne modellen. For et dekkskifte går det altså med en gjennomsnittlig industriarbeiders månedslønn.

Turbomotor
Under det avrundede panseret sitter en V8 på 4,4 liter med turbo. Det massive dreiemomentet ligger på 680 Nm fra 1500 til 5650 omdreininger. Du har altså kraften i nær hele turtallregisteret. Maksimal effekt på 555 hester kommer ved 6000 omdreininger.

Med denne motoren står ytelsene og råskapen i stil med utseende. Egentlig burde BMW ha trimmet den enda litt, og endt opp på 666 hestekrefter fremfor 555, for dette er nok en bil styggen selv hadde likt å kjøre.

 

Det er vanskelig å ikke like BMWs turbomotorer, og dette her er altså kongen av dem alle. På vår korte prøvetur fant vi bilen svært fleksibel å kjøre, tross massive krefter.

For kreftene holder i massevis. De bringer det nesten 2,4 tonn tunge monsteret opp i hundre på 4,7 sekunder. Null til 200 km/t går på knappe 17 sekunder. Tallene tyder på gaselle, mens anatomien ligner en flodhest. Kjøreopplevelsen er heldigvis nærmere førstnevnte, selv om man på andre veier enn norske sikkert vil føle seg ustoppelig som en flodhest i full galopp.

Kontakten med veibanen er fabelaktig, selv om bilen er høy. Bilen biter seg fast med et supert veigrep, og kraften overføres mest til bakhjulene ved hjelp av et forholdsvis avansert firehjulsdriftsystem. Dynamikken ut av svingene sikres dermed, og i verste eller beste fall kontrollerer man fint en skrens, selv uten spesielt utviklede kjørekunnskaper.

Store baller
Det er ikke kun penger pungen må være full av for å kjøpe seg en slik bil. Man trenger også store baller for å kjøre et monster av denne dimensjonen. Bilen er noe av det minst politisk korrekte du kan få på fire hjul. Utslippet på 325 gram per kilometer er kun et veiledende tall, som garantert flerdobler seg ved litt rykking i høyrefoten.

Prisen på X6 M vil etter nyttår øke med 57.000 kroner, da vil du betale 1,4 millioner inn til staten i avgifter. Når du i tillegg kommer til å betale masse bensinavgift om du skulle bruke den, kan man kanskje si at samvittigheten ikke burde bli så dårlig likevel.

Selv om det er en knall bil, ville jeg personlig heller gått for en hvilken som helst annen M-modell fra BMW. Ballene er nok for små.

Konklusjon: Massiv, brutal og brautende bil for rikinger uten mangel på selvtillit.

 

Les også DNs test av den "ordinære" BMW X6.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.