BMWs nye nisjeprodukt 5-serie GT har ankommet Norge. Vi likte den svært godt da vi så den første gang i Frankfurt i høst, nå har vi kjørt den.

5 GT er en blanding mellom vanlig 5-serie stasjonsvogn, 7-serie og X6.

Når man sitter bak rattet får man følelsen av å sitte i en suv, mens kjøreegenskapene ikke skiller seg vesentlig fra den vanlige 5-serien. Og plassen i baksetet - og komforten - er som på en 7-serie.

Dette kommer selvfølgelig ikke gratis, lengden overstiger X6, og bilen er 15 centimeter lenger enn 5-serie sedan. Vekten ligger på 3-400 kilo mer enn sedanutgaven, og det merkes.

For langbeinte og klagende
Se så for deg følgende scenario: Familien med to voksne og to snart voksne tvillinggutter med lange bein, og utstrakt aversjon mot lange bilturer på kontinentet, skal akkurat på en slik tur. Noe mer perfekt enn en 5 GT å frakte denne familien i, kan man knapt tenke seg. Mer om det siden.

 

Vår testbil er en 535i, med en rekkesekser på tre liter, som yter 306 hestekrefter og flytter de 1940 kiloene fra null til 100 km/t på 6,3 sekunder. Dreiemomentet på 400 Nm kommer fra 1200 omdreininger og varer helt opp til 5000, noe som gjør at kreftene er tilstede over et bredt spekter.

Dette er en sterk og fleksibel motor, og på kjent BMW-vis settes kreftene i bakken gjennom bakhjulene, via en finfin åttetrinns automatkasse.

Under normal kjøring er dette utrolig stillegående transport. Girskiftene skjer sømløst og umerkelig. Ved litt aktivitet, hører man likevel den fine sekserlyden under panseret. Og i Sport +-modus strammes hele bilen opp, og girskiftene går superraskt.

Diesel som gjelder?
Med en innstegspris på over millionen for denne modellen, blir ikke dette noen volummodell i Norge. Den som blir mest solgt er dieselmodellen 530d, med en effekt på 245 hestekrefter og en innstegspris på 848.400 kroner.

Så fremt det ikke er slik at du av prinsipp ikke kjører dieselbil, kan det være en tanke å gå for denne modellen. Akselerasjonen går også i denne unna på under syv sekunder, og kreftene føles ikke vesensforskjellige fra bensinmodellen. BMWs dieselmotorer er uansett av det moderne og støyfrie slaget, så det du går glipp av er den behagelige "bensinfølelsen" og den fine lyden i bensinmodellen.

Førsteklasses komfort
Selv om bilen kan by på bra med krefter, er det først og fremst komfortegenskapene som er 5 GTs klare fortrinn.

Bilens størrelse og tyngde, gjør at dette ikke er noen sportslig bil, men som en sprek grand tourer fungerer den utmerket. Setter du deg inn og starter turen, blir det til at du ikke umiddelbart vil ha trang til å avslutte den med det samme. Komforten gjør at du kan kjøre denne bilen på tvers av hvilket som helst kontinent, uten å bli spesielt sliten.

 

Fire personer sitter som konger, og langkjøring har aldri vært lettere og mer uanstrengt enn bak rattet i den nye 5 GT.

Det samme gjelder da også for passasjerer i 5 GT. Maken til komfort finnes knapt på denne siden av Mercedes S-klasse. Når det i tillegg er underholdningsanlegg i baksetet, så unngår man nok klaging fra både tenåringer og voksne som måtte befinne seg sittende i de superkomfortable setene som kan justeres i alle retninger.

Mindre motor?
Det går rykter om at BMW vil komme med en GT med noe mindre motor, slik at vanlige 5-serie-kunder kan få GT-modellen som et alternativ. Inntil en mindre dieselmotor kommer blir derfor ikke denne bilen et alternativ til 5-serie. Både designmessig og prismessig konkurrerer den nok mer mot suven X6.

Så kan man heller spørre seg, slik man kan gjøre med andre konkurrenter som Audi A5 Sportback. Trenger vi egentlig denne modellen? Nja, i hvert fall de som ikke vil høre klaging, men likevel vil ha med seg sine langbeinte tvillingsønner på lengre turer.

Konklusjon: Kostbar komfortkonge og et mer stuerent alternativ til den gigantiske X6.

 

Les også disse BMW-testene:

BMW X6 M: BMWs Mastodont
BMX X1: Ledende suv fra BMW
BMW Z4: Vulgær og vidunderlig

Se også video med den litt mer eksklusive konkurrenten, Porsche Panamera:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.