Bloddopet børstraktor

Hva skjer når Mercedes plasserer sin største motor i en "traktor"?

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Denne bilen er noe av det mest absurde i dagens bilverden. Mercedes-Benz Geländewagen er en klassisk terrengvogn, men med etternavnet G 55 AMG, prøver Mercedes å lage traktoren om til en overmotorisert luksuskjerre.

Det greier de på sett og vis. Det er definitivt noe rått og upolert med denne bilen. Selv med en upris på over 2,7 millioner føler du aldri at det er en luksusbil du sitter i. All mulig skinn og fancy utstyr kan ikke få traktorfølelsen bort fra Geländewagen.

Og under panseret har AMG altså satt inn en 5,4-liters V8-motor på 507 hestekrefter. Dette påvirker nok prisen i litt lei retning her i landet. Med en avgiftspolitikk som straffer alle bilens egenskaper som hestekrefter, vekt og utslipp, blir det ikke mange G 55 AMG å se på norske veier.

Historisk
Terrengbilklassen er det mest konservative bilsegmentet, og Mercedes Geländewagen fyller 30 år i år. I Norge var den populær under jappetiden, samt at mannfolk flest har kjennskap til bilen fra militærtjenesten.

Det er noe macho over de kantete formene, her er det rette linjer hele veien, det eneste runde på bilen er hjulene. Utseendet har holdt seg ganske likt i alle de 30 årene, med unntak av interiøret som er oppdatert siden den gang.

 

Upolert traktor
Å kjøre denne doningen på vei er en blandet affære. BMW X6 M blir for en kostskolegutt å regne mot denne villstyringen fra AMG.

Den deilige motorlyden kommer godt fram gjennom det firkantede karosseriet, og selv om det er en deilig V8-lyd, kunne med fordel kupeen vært bedre lyddempet. Under gasspådrag åpnes slusene og aiaiai som det går! Det vil si, det virker i hvertfall slik. Du føler at du kjører i 150 km/t, men i virkeligheten passeres ikke norske fartsgrenser i det hele tatt.

Uansett er det vanskelig å fokusere på speedometer i en slik setting, du føler du må tøyle villdyret som nettopp er sluppet ut, og spesielt på grusvei føles det som at du og bilen skal forsvinne til skogs når som helst. Ytelsene er da også som en potent sportsbil; med en tyngde og aerodynamikk på linje med en betongkloss er det imponerende å gjøre null til 100 km/t på 5,5 sekunder.

Og selv om du strever med veigrepet på grus, er ikke asfaltkjøring mindre surrealistisk. I noe som ser ut som en traktor, men har krefter som en rakett, befordres man på langt nær på samme komfortable vis som i den mer kultiverte ML 63 AMG.

 

Mosen spruter
Så tilbake til utgangspunktet, G-klasse er laget for terrengkjøring, og til det er toppmodellen også flink. Du kan sperre alle differensialer du måtte ønske, og firehjulsdriften plasseres som navnet tilsier i alle fire hjul. Men i det man kobler inn alt dette, kobles all elektronikk ut, og man får altså 507 hestekrefter som skal porsjoneres pent ut på et underlag som kanskje er glatt... Rykninger i høyrefoten kan med andre ord skape usannsynlig store problemer og hjulspinn herfra inn i evigheten.

Strengt tatt er det derfor kanskje bedre å spare halvannen million, gå for dieselmotor, og komme deg frem akkurat på samme sted som AMG-en ville tatt deg. Men noe av moroa mister du selvfølgelig. G 55 AMG er hedonisme på fire hjul. Noe som er skremmende å tenke på er at Brabus har foredlet (?) denne modellen til å yte 700 hestekrefter.

Konklusjon: Det er noe magisk med AMG-modellene, men i Geländewagen blir det nesten for mye av det gode.

 

Les også test av Mercedes' minste suv GLK: Suv for by og land

Eller se video fra prøvekjøringen her:

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør