Ikke nok med at formen kan ta pusten fra en, men de tekniske spesifikasjonene gjør at pusten blir borte enda en stund.

Store bilder:

Konseptbilen C-X75 er nemlig en miljøbil, og en superbil samtidig. Bilen har fire elmotorer, en til hvert hjul, som dermed gir firehjulsdrift. Hver av de fire motorene yter 195 hestekrefter, eller 780 hestekrefter til sammen. Dreiemomentet er ikke snauere: 1600 Newtonmeter gir massive krefter.

Null til 100 km/t tilbakelegges på 3,4 sekunder og toppfarten er oppgitt til 330 km/t.

Ulempen? Rekkevidden er oppgitt til 110 kilometer, altså ikke all verden. Men for å bøte på det har Jaguar satt inn to mikroturbiner som lader lithium-ion batteriene underveis og utvider rekkevidden til hele 900 kilometer! Legger man effekten av turbinmotorene til de elektriske yter bilen til sammen hele 970 hestekrefter. Gjennomsnittelig CO2-utslipp oppgis dermed til 28 gram per kilometer.

Mesteparten av bilen er laget i aluminium, og ettersom den ikke har konvensjonelle motorer, kan den være lavere og kortere enn mange av dagens andre superbiler.

- C-X75 er alt som en Jaguar skal være. Den er bemerkelsesverdig elegant samtidig som den har en spenning og styrke som en skikkelig superbil. Det er så nær renspikket kunst som en konseptbil kan bli og vi anser det å være en verdig hyllest til 75 år av legendarisk Jaguar-design, sier Ian Callum, designsjef for Jaguar.

DN.no og DNtv var på bilutstillingen i Paris forrige uke, og kommer med fyldig dekning av flere nyheter utover uken. Følg med på DN.no!

Les også vår test av den "mer ordinære" Jaguar XJ: Xepsjonell Jaguar eller se video her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.