Dette er andre generasjon av BMWs minstemann 1-serien. Men også denne modellen blir i neste versjon større.

Bakseteplassen har aldri vært modellens store styrke, men blir noe bedre ettersom lengden på bilen øker med åtte centimeter. Akselavstanden har økt med tre centimeter, mens bilen også er 14 millimeter bredere. Bagasjevolumet er øket med 30 liter fra utgående modell, og er nå oppe i 360 liter med baksetene i bruk, og 1200 liter med baksetene lagt ned. Størrelsesmessig unngår BMW dermed at den spiser kunder fra BMWs undermerke Mini.

Store bilder:

Under det relativt lange panseret har motorene blitt enda mer effektive, og minstemann 116d er i EfficientDynamics-versjon er den første BMW med et CO2-utslipp under 100 gram per kilometer.

Denne modellen kommer ikke før litt seinere, men ved lansering kan man velge mellom to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Bensinmotoren på 1,6 liter er utstyrt med twinturbo, og yter i 116i 136 hestekrefter, mens den i 118i er tunet opp til 170 hestekrefter. Null til 100 km/t går på respektive 8,5 og 7,4 sekunder. CO2-utslippet er oppgitt til 132 og 137 gram per kilometer for bensinmotorene. Velger man den åttetrinns automatkassen på 116i synker CO2-utslippet til imponerende 116 gram per kilometer.

 

På dieselfronten kan man velge mellom tre ytelser på den oppgraderte toliters motoren; 116, 143 eller 184 hestekrefter. CO2-utslippet er 117, 118 eller 119 gram per kilometer, noe som viser at effekt og utslipp ikke nødvendigvis henger så nøye sammen. 120d er raskest fra null til 100 km/t og bruker 7,2 sekunder.

Egne nedtrimmede "Norgesmodeller" kan vi nok forvente etterhvert.

Les også: Nedtrimmes for norske avgifter

Standard kommer 1-serien med en sekstrinns manuell girkasse, men den åttetrinns automatkassen er tilgjengelig på alle modeller.

Bilen kommer i to forskjellige versjoner, Sport eller Urban. Forskjellen kan man se på at Urban-modellen har krom-grill, samt et anderledes interiør.

1-serien skal etter planen debutere i Frankfurt i september, og kommer på markedet noe seinere.

Tall i klammer gjelder for automatgir.

Les test av 116d: BMWs anorektiker

Les duell mellom BMW 118d og Audi A3: Tysk uavgjort

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.