Som skapt for Norge

i40 er Hyundais viktigste bil på lenge. Og den beste.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Larvik: - Den beste Hyundai noensinne, ble det sagt under pressekonferansen på Farris Bad i Larvik tidligere i uken. Der gjennomførte Hyundai den internasjonale lanseringen av den nye og viktige stasjonsvognen i40.

Det er ikke uvanlig at pr-folk skryter av produktene sine, men det er ikke hverdagskost at det lanseres en ny bilmodell i Norge. Derfor er det da også ekstra hyggelig at Hyundais markedsfolk har helt rett. Det er en fremragende bil som ser dagens lys på norske veier.

Les også: Dagen da Vestfold var verdens navle

For den nye stasjonsvognen til Hyundai har det som skal til for å konkurrere mot populære modeller som Passat, Mondeo og Avensis. Med unntak av én ting. Mer om det siden.

Vi ante allerede da vi så bilen første gang i Genéve i vår at dette kunne bli en suksess. Hyundai har tatt syvmilssteg når det gjelder modellutviklingen sin. Med bra modeller som i30 og ix35 i mente, vet vi hva Hyundai er kapable til. Og i40 skuffer heller ikke når den gås litt nærmere etter i sømmene.

Sammen med stasjonsvognen som har bragt Peugeot frem fra skyggenes dal i familiebilklassen, den nye 508, er Hyundai i40 uten tvil den mest spennende "folkelige" modellen i år.

 

Skulpturell
Utenpå er det ikke noe negativt å si om den nye Hyundaien. Som mange andre bilprodusenter har Hyundai satt et navn på sitt designspråk: "fluidic sculpture". Det samme språket er utgangspunktet for også kompaktsuven ix35.

Store bilder: Related content

De kan i og for seg kalle det hva de vil, vi synes uansett bilen er riktig så fin. Den har mange likhetstrekk med flere av konkurrentene, og skiller seg slik ikke vesentlig fra dem, men linjene er lekre og helheten gir et innbydende og moderne inntrykk.

Premium utstyrsnivå
I gode skinnseter finner man seg lett til rette bak rattet. Her er det ingenting som minner om traurige 90-tallsfenomener som Accent. Hyundai er nemlig på vei opp og frem. Det bærer da også i40 preg av.

 

Foran meg i interiøret viser et vell av utstyr seg etterhvert frem bak anonyme knapper. Varmeseteknappene, som finnes i en hvilken som helst bil, skjuler også effekten i motsatt retning. Som på en tysk luksuslimousine er det altså vifte i setene, som sørger for en mindre klam rygg på varmere dager enn vi kjørte bilen. Skjult på rattstammen finner man knappen for rattvarme, som sørger for varmere fingre på dager kaldere enn den vi kjører bilen.

Navigasjon, panorama soltak, parkeringsassistent og filskiftevarsler er noe av det andre den designlekre bilen kan by på. Dette til tross for at det er en stor stasjonsvogn der prislappen ennå har et stykke igjen før den bikker 400.000 kroner.

Les også: Mye bil for pengene

Premium størrelse
Instrumentpanelet er også oversiktlig, og den relativt fancy grafikken i infodisplayet er heller ikke av slaget som man ser vil virke utdatert med det første.

 

Størrelsen er det noe å si på. I baksetet er det overraskende rommelig plass. Det er så tankene går til den gigantiske Skoda Superb, fremfor den nye Passat til tross for lik lengde med sistnevnte. Bagasjerommet er på 553 liter. Det er noe mindre enn Passat, men omtrent som på Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Premium lydnivå
Så blir det å finne ut hva bilen kan by på ute på veien. Her byr den ikke på noen overraskelser. Bilen er behagelig avfjæret, og sitter godt på veien. Lydnivået er svært lavt, nesten på Mercedes-nivå.

Under panseret jobber en 1,7-liters stor dieselmotor på 136 hestekrefter godt for føden. Snittforbruket er oppgitt til 0,45 liter på mila. Dreiemomentet på 325 Nm leveres mellom 2000 og 2500 omdreininger, mens makseffekten oppnås ved 4000 omdreininger. Kreftene er ikke på plass umiddelbart, men fra knappe 2000 omdreininger drar bilen fint, opp til omkring det dobbelte, da det er på tide å skifte gir.

 

Den manuelle girkassen i vår testbil fungerer plettfritt, og du sparer de 40.000 kroner du må ut med ekstra for å slippe å gire selv. I automatmodellen blir det også noe mindre futt i sakene, med unntak av CO2-utslippet som øker med 35 gram per kilometer.

Premium bil?
Hva er så feilen med Hyundai i40? Det er en rommelig stasjonsvogn med fine kjøreegenskaper, ikke ueffen design, massivt utstyr og en gunstig pris. Den er fremdeles en Hyundai. Mange nordmenn er nok fremdeles av den oppfatning at dette ikke er noe gjevt.

Da kan du som er så modig at du likevel kjøper en Hyundai i40 ihvertfall trøste deg med at du ikke blir kald på hendene bak rattet på denne bilen, selv om enkelte finner det for godt å le av deg likevel.

Hyundai sikter på en markedsandel på tre prosent i Europa i år. I Norge er de allerede oppe på 3,6 prosent. Med i40 på plass kommer markedsandelen i Norge til å øke ytterligere.

Og selv om Hyundai ikke føyer seg inn under det noe ulne premiumbil-begrepet, så får du neppe mer bil for pengene enn det Hyundai i40 gir.

Les også: Dagen da Vestfold var verdens navle

Store bilder: Related content

 

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør