Peugeots spesielle RCZ er definitivt den mest oppsiktsvekkende bilen på denne siden av halvmillionen. Vi likte den svært godt første gang vi stiftet bekjentskap med den. Da i en versjon som yter 156 bensinhestekrefter.

Les også: Peugeots kuleste

Spørsmålet
Dagens testbil er utstyrt med den største motoren som tilbys. Riktignok er det den samme som sitter i bilen vi prøvde for et år siden, men her er den tunet opp til 200 hestekrefter.

For det må du betale 100.000 kroner ekstra. Er den verdt den ekstra prisen?

De 44 ekstra hestekreftene bidrar ikke med mer enn et halvsekund bedre akselerasjon, men avgiftene alene stiger altså med 70.000 kroner. De 35 newtonmetrene mer i dreiemoment kjenner man, men selv ikke den minste versjonen føles spesielt slapp.

Deilig motor
Motoren i denne bilen har definitivt et preg som passer godt i en hverdagssportsbil. Den er turtallsvillig, men samtidig sørger bunndraget for at du kan cruise avgårde på høye gir. Maksimalt dreiemoment på 275 Nm er tilstede allerede ved 1700 omdreininger. Det gir bilen litt dieselpreg, slik mange moderne turbobensinmotorer har. Girer man ned, viser motoren sitt potensiale på høye turtall. Kreftene er der hele tiden, og maksimal effekt kommer ved 5800 omdreininger. Det gjør RCZ til en fryd å kjøre.

 

Når det er sagt er motorkarakteren i lillebror med 156 hestekrefter kanskje enda mer spektakulær. Maksimalt dreiemoment på 240 Nm i den kommer allerede ved 1400 omdreininger og de 156 hestene hentes ut ved 6000 omdreininger. Også den byr dermed på massiv moro for pengene.

Det er spesielt på mellomakselerasjonen den større motoren viser at den er kvikkere enn den lille. Forbikjøringer og akselerasjon fra 50 km/t og oppover går adskillig raskere.

Svaret
Grovt oppsummert blir dermed svaret på det ovenfor stilte spørsmålet: Nei. Den er ikke verdt 100.000 kroner ekstra.

Med unntak av effekten er bilene stort sett like. Begge har det samme faste fine oppsettet, begge sitter svært godt på veien, krenger ekstremt lite og er herlige å by opp til dans på svingete veier. Den manuelle sekstrinns girkassen fungerer plettfritt i begge bilene.

Kort fortalt: Vil du absolutt ha en RCZ, og ikke bryr deg om prisen, kjøp denne. Men husk da at du kan spare 100 store på minstemann som har det samme kule utseendet, og ikke ligger langt bak når det gjelder ytelser.

For all del, misforstå meg rett; Jeg liker Peugeot RCZ veldig godt. Den er en skikkelig sportsbil som er artig å kjøre og har et oppsikstvekkende utseende, men her til lands trenger man ikke mer krefter i en hverdagssportsbil enn det den billigste klarer å levere.

Les test av RCZ med 156 hestekrefter her: Peugeots kuleste

Se video fra samme test her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.