Ferrari debuterer i midten av september med sin takløse versjon av superbilen 458. Den mister etternavnet Italia til fordel for Spider.

Og selv om taket, som er laget i aluminium, nå kan fjernes på 14 sekunder, taper ikke bilen mye av egenskapene som superbil.

Midt i bilen sitter den samme motoren som i 458 Italia, nemlig V8-eren på 4,5 liter som yter 570 hestekrefter og gir et dreiemoment på 540 newtonmeter.

Toppfarten synker fra 325 til akseptable 320 km/t og null til 100 km/t går unna på 3,4 sekunder. Det lette aluminiumstaket skal spare 25 kilo vekt i forhold til stofftak, men totalvekten øker fra 1380 til 1430 kilo for Spideren. Vektfordelingen er beholdt fra 458 Italia, med 42 prosent av vekten på forhjulene.

Ved hjelp av en elektrisk justerbar vindstopper skal det ikke være noe problem å føre en normal samtale i hastigheter over 200 km/t. Som seg hør og bør for en slik bil.

Prisen i Norge blir nok et godt stykke over 3 millioner kroner. Og ifølge VG Nett skal Autostrada Sport som selger Ferrari, allerede ha mottatt fem bestillinger fra norske kunder.

Store bilder:

Les vår test av Ferrari California: Bruksbil fra Ferrari

Les også: Bruktbil til 88 millioner kroner

DN.no kommer med flere nyheter fra bilutstillingen i Frankfurt som åpner for pressen den 13. september.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.