Den aller billigste bilen i Norge er Smart, men den kan nesten ikke regnes med, den har kun to seter, og tiltrekker seg nok mer kunder som skal ha en bil nummer to eller mer. Setter vi derimot krav om at bilen skal kunne brukes av for eksempel hjemmehjelptjenesten, har vi et greit utgangspunkt å gå ut fra.

Når prisen nærmer seg 120.000 kroner, følger det flere modeller som kan betegnes som en personbil. Vår testbil Kia Picanto starter på 119.900 kroner, og kommer nå i helt ny utgave.

Les test av forrige generasjon: Billig, men bra?

Borte er den kassete og noe klumsete formen som kjennetegnet forrige generasjon. Den har rett og slett blitt en penere bil enn før.

Dristig?
Slår man opp i ordlista på pikant, får man vite at det betyr kraftig eller skarp smak og lukt eller tiltrekkende, stilig og dristig. Jeg vet ikke helt hvilke betydninger Kia hadde tenkt seg her, den er ikke spesielt dristig, så det er kanskje den skarpe lukten av ny bil de viser til?

Billigste modell kommer med enliters bensinmotor på 69 hestekrefter, og er relativt ribbet for utstyr. Går du ett hakk opp i utstyrsgrad, får du to desiliter ekstra sylindervolum som gir 16 ekstra hestekrefter med på kjøpet, prisen øker med 20.000 kroner, og utstyrsnivået går fra ribbet til akseptabelt.

 

Velutstyrt
Testbilen vår er av ypperste utstyrsnivå. Motoren yter fremdeles 85 hestekrefter, men for de ekstra 15.000 kronene kan du meske deg med utstyr som vi er vant til å se på ekstrautstyrlisten til Porsche og Mercedes. Slik som oppvarmet ratt, nøkkelløse dører og start og solskjerm med LED-lys!

119.900 kroner er billig, men du får hva du betaler for. Selv vår toppmodell er ikke akkurat overmotorisert. Slik sett kan man si at det kanskje kan være verdt å velge bort den billigste.

Picantoen med 85 hestekrefter går greit, men man må likevel regne med å måtte gire flittig i oppoverbakker for ikke å sakke akterut, selv med tom bil. Kraftreservene er ikke overveldende, men det er heller ikke et krav fra hjemmesykepleien. Null til 100 km/t klarer den på 11,4 sekunder.

 

Stor småtass
Picanto er en liten bil. Den måler ikke mer enn 3,6 meter i lengden, men innvendig er plassen overraskende bra. Bagasjerommet derimot er definitivt av det mindre slaget. Det sies å kunne romme 200 liter, men virker nesten mindre. På den annen side, dette er i det øvre sjiktet når det gjelder denne klassen, og adskillig større enn konkurrent-trillingene Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1 med sine 139 liter.

Komfortmessig på veien er det også greit. Selv om det ikke er noen sportsbil hadde det likevel ikke gjort noe om setene hadde vært litt mer sportslige. Det er litt vanskelig å finne seg helt til rette bak rattet, som kun kan reguleres opp og ned, og ikke inn og ut.

 

Godt garantert
Nylig ble Kia Picanto kollisjonstestet av EuroNCAP, der den oppnådde "kun" fire stjerner. De fleste biler med respekt for seg selv, higer etter toppkarakteren fem stjerner i denne testen. Grunnen til at Kiaen ikke fikk toppkarakteren var at den på noen markeder ikke kommer med elektronisk stabilitetskontroll ESP som standard. Det gjør den på det norske markedet, så bilen er neppe noen sikkerhetsrisiko i seg selv.

Les også: Viktige bilmodeller krasjet

I diesellandet Norge, stusser man kanskje litt på at denne bilen kun kommer med bensinmotor. Her vil nok hjemmehjelpen kunne bekrefte at bensin er bedre. Ikke nok med at fingrene kan varmes direkte på rattet i toppmodellen, men bensinmotorer har også den egenskapen at de både blir fortere varme, og betydelig varmere enn dieselmotoren klarer gjøre bilen. Definitivt en fordel når man kun kjører korte avstander i et vinterkaldt Norge.

Designmessig liker jeg bilen. Jeg liker prisen og alt utstyret, og når Kia som eneste bilmerke også gir deg syv års garanti på kjøpet, er det vanskelig å se bort fra denne bilen. Til alt overmål kjører den like bra som andre biler til samme pris og størrelse. Anbefales.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.