Kampen om Saab Automobile er i full gang. Selv om den svenske bilfabrikanten nå er konkurs, betyr ikke det at Saab som bilmerke er ferdig, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge kilder Dagens Næringsliv har snakket med skal det inntil nylig minst ha vært ti forskjellige aktører som har vært i forhandlinger med Saab-eier Victor Muller for å gå inn i Saab. Når nå konkursen er et faktum, kan det gjøre et kjøp enklere og billigere.

- Får håpe det beste
En som ser nye muligheter i forbindelse med Saab-konkursen er Saab-entusiast og Koenigsegg-eier Bård Eker.

– Jeg følger med på hva som skjer. Vi får håpe på det beste. Det finnes spennende muligheter for Saab, sier industridesigner og motorgründer Bård Eker til DN.

I 2009 lå alt til rette for at Eker og hans supersportsbilfirma Koenigsegg skulle kjøpe Saab. En intensjonsavtale var på plass, selger General Motors (GM) ville ut, og Bård Eker og Koenigsegg investerte tungt i Saab-oppkjøpet. Men Eker og Koenigsegg trakk seg etter at statlige bankgarantier dro ut i tid og finansieringen lot vente på seg.

Eneste som kan redde Saab
Eker og Koenigsegg brukte over 200 millioner kroner bare på prosessen og arbeidet med forretningsplanen.

Et av de store problemene for Saab er ifølge Eker et katastrofalt dårlig salg.

Produksjonen ved Saab-fabrikken har ligget i dvale siden i vår, og salget av den nye bilmodellen Saab 9–5 har ikke tatt av.

– Det er jo synd at ikke flere kjøper den nye bilen. Og det er jo det eneste som kan redde Saab – at kundene faktisk kjøper biler fra Saab, sier Bård Eker.

Les også: - Jeg er fortvilet og rasende (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.