Endelig har det blitt lettere å skille foran og bak på den nye Bobla. Lavere, lenger og bredere enn noensinne, har bilen nå også fått betegnelsen coupé, og har virkelig blitt mye mer sportslig enn alle sine forgjengere. Den er også 15 centimeter lenger enn første generasjon ny-boble. Plattformen bilen er bygget på er den samme som en lang rekke Volkswagen-biler blant annet Golf og Jetta, og både sistnevnte og Beetle bygges ved folkevognfabrikken i Mexico. Det merkes på kjøreegenskapene.

Første generasjon retro-Boble kom i 1998. Endelig kommer den mye tøffere andre-generasjonen snart på markedet.
Første generasjon retro-Boble kom i 1998. Endelig kommer den mye tøffere andre-generasjonen snart på markedet. (Foto: Embret Sæter)

Første generasjon av den nye Bobla var kjent som et ganske så feminint stykke bilmodell da den kom i 1998. Mye at dette er borte med andre generasjon, og bilen ser adskillig tøffere ut enn forgjengeren. Med et klart definert panser, og en mer harmonisk bak er det lettere å like utseendet, samtidig som referansene til originalen fremdeles er der.

De dagene vi kjørte bilen møtte vi mange, av begge kjønn, som tydelig syntes bilen var både lekker og tøff.

Retro-effekter
Også innvendig har endringene gjort bilen godt. Borte er blomstervase-fjaset fra forrige gang, og tilbake fra original-bobla kjenner vi igjen flere morsomme detaljer. Ettersom det nå selvfølgelig sitter airbag også foran passasjeren, er ikke hanskerommet som minner om originalens like stort som det en gang var, men det sitter på samme sted, det samme gjør håndstroppene på b-stolpen for dem som sitter bak.

Hanskerommet minner mye om den originale Boblas hanskerom. Dette er ganske trangt og unyttig, men så er det også et hanskerom til litt lenger ned.
Hanskerommet minner mye om den originale Boblas hanskerom. Dette er ganske trangt og unyttig, men så er det også et hanskerom til litt lenger ned. (Foto: Embret Sæter)

Den nye Bobla er en fireseter, og de to baksetene er relativt vanskelig tilgjengelige, og takhøyden er ikke all verden. Men bak er det et fint bagasjerom som har økt med 100 liter fra forrige modell, men er fremdeles mindre enn i en Golf. Bakluken er stor og baksetene kan ved behov legges ned.

Ting som minner om originalen er kult, og bilen er nå innvendig mer en vellykket krysning mellom en gammel Boble og en ny, moderne bil.

Moderne motor

Ingen tvil om at dette er bakenden på bilen.
Ingen tvil om at dette er bakenden på bilen. (Foto: Embret Sæter)

Retroen trekkes ikke lenger enn at motoren sitter foran, og er vannavkjølt. Til gjengjeld er det en av de svært moderne små bensinmotorene fra Volkswagen som sitter under panseret på vår testbil. Og vi kan ikke annet enn å la oss imponere av effekten i den 1,2-liter lille turbomotoren. Dette er nok et supert eksempel på hvor bra moderne motorteknologi er, både på effekt og i effektivitet. Storebroren på 1,4 liter har flere år blitt kåret til årets motor, og lillebror er ikke mye dårligere.

De 105 hestekreftene manifesterer seg ved 5000 omdreininger, men dreiemomentet på 175 newtonmeter er tilgjengelig allerde fra 1550 omdreininger, så bilen føles kvikk og fin over hele spekteret. Slike tall betyr enkelt sagt at det er en moro bil å kjøre. Skulle man ønske mer effekt, så finnes også 1,4-literen med 160 hestekrefter tilgjengelig i bobla, men da øker prisen med 90.000 kroner.

Interiøret er velkjent Folkevognsk. Enkelte retrodetaljer piffer opp hverdagen.
Interiøret er velkjent Folkevognsk. Enkelte retrodetaljer piffer opp hverdagen. (Foto: Embret Sæter)

På veien
På veien er det lett å trives bak rattet på Bobla, den har fine og trygge kjøreegenskaper med en fin balanse i bilen. Det retrobaserte Boble-karroseriet skjuler ikke det velbalanserte Golf-understellet bilen tross alt har. En fin fjæringskomfort og en styring som er passelig direkte bidrar til kjente og kjære kjøreegenskaper.

Volkswagen Beetle er i ny generasjon et adskillig bedre og mer vellykket retro-forsøk enn forrige generasjon. Bilen vil neppe attraktere blodfans av den originale Bobla, men den byr på moderne og trygge kjøreegenskaper i en noe uvanlig innpakning. Definitivt et sprekere utseendemessig valg enn Norges mest solgte bil, Golf.

Les også: Her er de viktigste bilnyhetene i 2012

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.