Marbella, Spania: Hva er mer naturlig enn å dra til de rike og berømtes lekegrind Marbella, for å teste de rike og berømtes leketøy Mercedes SL?

Om ikke lenge feirer modellen 60 år, så det er en bil med rike tradisjoner som kommer i ny utgave. Og endelig har Mercedes igjen begynt å bygge bilen slik den var tenkt. SL står for Sport Leicht, og etter å ha bygget store deler av den nye modellen i aluminium, er vekten på SL 500 kuttet med hele 125 kilo. Det hjelper godt i en bil som på mange måter hadde blitt svært satt de siste årene.

SL oppfyller to av tre punkter i DNs cabrioletdogme med sin bensinmotor og bakhjulsdrift. Det siste punktet er stofftak, noe SL definitivt ikke har.

 

For å ta det første først: V8-eren under panseret leverer definitivt varene. Den er nesten lydløs når startknappen trykkes inn, men når gasspedalen treffer gulvet, kommer det et herlig V8-brøl fra motoren - så fremt taket er av. For støyisoleringen med taket på er nesten skuffende imponerende, dette er som å sitte i en S-klasse.

De 435 hestekreftene kanaliseres til bakhjulene via en fin syvtrinns automatkasse. Kreftene er overveldende, så om du vil er det lett å legge røyk etter seg i denne bilen. Akselerasjonen fra null til 100 er imponerende i seg selv, men det er mellomakselerasjonen som virkelig setter kronen på verket.

På svingete veier med de aktive demperne satt i sport, og det samme med girkassen, er det en fryd å kjøre litt mindre bærekraftig. 700 newtonmeter dreiemoment er tilgjengelig mellom 1800 og 3500 omdreininger, og girkassen er akkurat passelig hissig. Kreftene er tilgjengelig ut av alle svingene, og da er det ikke fritt for at smilet kommer på plass. Vektreduksjonen gjør at bilen føles mye mindre enn før, og det dynamiske aspektet har aldri vært større i SL.

Den massive slankekuren har ikke bare gjort bilen raskere og bedre å kjøre. I disse politisk korrekte tider har selvfølgelig også bilens bensinsug blitt redusert. Forbruket ligger godt under literen på mila, også ved hjelp av fjas som start-stopp-teknologi. V8-motorer skal som kjent ruses på rødt lys, ikke stoppes automatisk.

 

Mercedes er kanskje de som er flinkest til å komme med nyheter i sine takløse biler. Nye SL kan by på Magic Sky Control, som ved et tastetrykk forandrer mørkheten i glasstaket. Dette er vel det ultimate beviset på at SL har blitt en jålebil. Noe annet som ved første øyekast virket jålete, var den andre magiske funksjonen: Magic Vision Control. At spylingen av frontruta skjer fra viskerne er ikke revolusjonerende, men det er ekstremt praktisk og smart når man kjører takløst og ikke har lyst til å lukte billig sprit.

Det er vanskelig å finne noe å utsette på SL. Etter 60 år er dette noe Mercedes kan. Ingenting med bilen er tilfeldig, den er så forutsigbar at det grenser nesten mot det kjedelige. Samtidig er bilen uhyre velbygget, og har en kombinasjon av luksus og sportslighet som er imponerende.

Mercedes SL er svært lettkjørt, både med og uten horn i pannen, og du skiller deg defintivt ikke ut når du glir fram på strandpromenaden i Marbella. Det må i tilfelle bli fordi du har den "lille" 500-en, og ikke en AMG-versjon.

Tross slankekuren og en prisnedgang på 110.000 kroner, er fremdeles SL forbeholdt de få. Den norske importøren håper å selge 20 biler her i landet, hvorav fem er av AMG-utgaven. Heldiggriser.

 

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.