Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Trehjuls-ikon.
Tro mot Morgans suksessoppskrift fra 1909, relanseres den ikoniske trehjulingen etter en pause på 60 år. Nisjebilprodusenten gjorde stor suksess på tidlig 1900-tall med sine trehjulinger som ved hjelp av V-twin motor og lav vekt var av det raskeste man kunne få på den tiden. Det er heftig nå til dags også. Hege Hegle les mer

Denne bilen er en lykkepille på tre hjul

Aldri før har vi kjørt en morsommere bil, ehh fly, ehh motorsykkel. Se video av den fantastiske trehjulingen her!

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Morgan 3 Wheeler er pur galskap, mest på godt og bittelitt på vondt.

Det tar litt tilvenning å klatre inn i bilen, rattet kan fjernes for å bedre tilgangen. Deretter skal man passe på å ikke ha for brede sko, for trangere fotbrønn får man ikke. Setene kan ikke justeres, og trange som de er, tillater de heller ikke en spesielt omfangsrik pondus.

Vri om tenningsnøkkelen. Bensinpumpen summer. Deretter vippes beskyttelsen til startknappen opp og en spent finger kan klemme inn den lille knappen. Etter litt filing brummer den store V-twin-motoren foran deg, og den deilige brumlingen av to store sylindre fyller øregangene med glede. Ruses motoren litt, skriker det i de to eksosrørene som sitter like under armhøyde på begge sider av bilen. Hvilken lyd! Spitfire-grafikken virker ikke malplassert, hverken med tanke på den slanke bilkroppen eller den øredøvende lyden. (Klikk på bildet øverst for å høre den)

 

Bildeserie: Se flere bilder av Morgan 3 Wheeler

Den luftavkjølte toliters motoren sitter åpent mellom to tynne motorsykkel-hjul helt i front av bilen. Den er bygget av amerikanske S & S, noe som skaper en slags samhørighet med de tøffere mc-gjengene med store amerikanske sykler mellom bena. Vi fikk en rekke tomler opp fra folk med ryggmerker som fremkaller angst for øyekontakt i det daglige.

En knallhard klutsjpedal må trykkes inn, før du vipper den korte girspaken som styrer en femtrinns girkasse fra Mazda MX-5, og sender kreftene rett i det ene bakhjulet som sitter like bak ryggen din. Deretter må det gasses, for klutsjen er av eller på, og vær trygg på at folk ser på deg i denne bilen. Da må pinligheter som kveling av motor for enhver pris unngås.

Klutsj og bremser krever bruk av krefter, det samme med styring. Her er det ingen elektroniske hjelpesystemer av noe slag. Det er så «back to nature» som noen bil kan komme. Og hvilken glede det gir! Del ut en slik bil til hver av partene i en hvilken som helst konflikt i verden, og det ville blitt fred umiddelbart, riktignok inntil det blir interne stridigheter om hvem som skal sitte bak rattet.

Morgan 3 Wheeler får kjøp av en hvilken som helst upraktisk sportsbil til å virke som et fornuftskjøp. Den er tung å kjøre, trang å sitte i, kan bare brukes når temperaturen er godt over 18 grader, og mangler alt av komfort og plass.

 

Bildeserie: Se flere bilder av Morgan 3 Wheeler

Likevel fremstår prisen på en drøy halvmillion som latterlig lav i forhold til gleden man får.

Selv om dette må sies å være en bil for de fineste av de fine dagene, er det også ikke til å legge skjul på at den ikke bare er en cruiser. Den lave vekten på drøye 500 kilo, gjør at det virkelig merkes når det legges litt vekt på gasspedalen. For mye vekt fører til hjulspinn. Stabilitet og grep er likevel overraskende bra, de smale hjulene tatt i betraktning.

Klisjeen om at fører og bil er ett har sjelden stemt bedre. Alle ujevnheter kjennes i hele kroppen, vinden pisker mot ansiktet, det samme gjør støv og småstein. De to forhjulene ligger alltid i synsfeltet, og varmen fra motoren luner godt i kinnene når farten ikke er for stor. Veifølelsen er påtrengende, og styringen er direkte. Makan til ærlige og engasjerende kjøreegenskaper tror jeg ikke finnes, hverken på to- tre- eller fire hjul.

Morgan insisterte lenge på at deres sportsbiler skulle ha tre hjul. En annen grunn til at Morgan på starten av 1900-tallet laget trehjulinger, var at de unngikk vanlige bilavgifter ettersom de ble klassifisert som motorsykkel. Også den helt ferske Morganen er klassifisert slik, men det betyr ikke at du trenger motorsykkel-lappen. Ettersom det er bilbelter i bilen, er det heller ikke påbudt å bruke hjelm. Dette kan dog ses på som en fordel da vær, vind og steinsprut kan være greit å unngå. Litt er man imidlertid villig til å ofre for utseendet. Selv med småsår i et solbrent ansikt, ser man kul ut i denne farkosten.

Jeg finner ingen argumenter mot å kjøpe denne bilen. Produksjonen er begrenset, så lengselsfull venting må påregnes. Men regn med at de fleste problemer du måtte ha, blir glemt så fort du setter deg inn i denne lykkepillen på tre hjul.

 

Bildeserie: Se flere bilder av Morgan 3 Wheeler

Tipunktssjekken

Morgan 3 Wheeler



Førermiljø

Trang fotbrønn, ingen individuelle setetilpasninger og dårlig plass glemmes så fort hjulene ruller. Instrumenteringen er som resten av bilen, back to basic. Så enkelt kan det gjøres.

3

Passasjerkomfort

Til å ha det såpass kummerlig, er det masse smil også på passasjeren.

1

Design

Takk til Morgan for at de lager noe slikt. Mer oppsiktvekkende og gledesfremkallende farkost finnes ikke.

6

Lydisolering

Totalt fraværende. Man blir nesten døv av å kjøre den.

1

Lasteplass/evne

Også totalt fraværende. Du får en jakke eller kanskje to under luken bak.

1

Ytelser

Drar voldsomt på lave turtall, som seg hør og bør for en V-twin. At du formelig sitter på bakken, og ikke har noe foran ansiktet gjør sitt til at det er mer en tilstrekkelig med krefter.

5

Annenhåndsverdi

En Morgan vil alltid være verdt noe, i motsetning til vanlige biler. De normale Morganene holder seg veldig bra i pris.

6

Prisvurdering

Større smil kan ikke kjøpes for penger. Dyrt for et upraktisk kjøretøy, men tenker man på all moroa man får, definitivt verdt alle pengene.

6

Renommé

Håndbygget engelsk bil blir aldri feil, annet enn kanskje på kvalitet.

5

Kjøreegenskaper

Du blir sliten av å kjøre den, men samtidig ekstremt lykkelig.

5

Totalt



49*

* Inkludert ti velfortjente bonuspoeng for utstråling og sjarme.

Les flere biltester her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

DNtv Bil