Vi har tidligere skrevet om luksusbilmerket Maybachs død, og nå er det ugjenkallelig slutt. På høstens prislister fra Daimler står det svart på hvitt at produksjonen av Maybach ikke skal fortsette.

Les også: Tapte 2,5 millioner per solgte bil

Nå er det ikke første gang Maybach-merket har en pause. Bilmerket så dagens lys med en eksperimentell bil bygget på en Mercedes i 1919, men hadde i ti år før dette laget motorer for Zeppelinere.

Første produksjonsmodell debuterte i 1921 og deretter kom det en rekke modeller fram til krigen da fabrikken produserte motorer til stridsvognene Panther og Tiger. Bilproduksjonen kom aldri igang igjen etter krigen. Varemerket ble på 1960-tallet kjøpt av Mercedes, men lå fremdeles i dvale i nesten 40 år.

I 1997 kom Mercedes med en konseptbil under bilutstillingen i Tokyo, med navnet Mercedes-Benz Maybach. I 2002 kom produksjonsmodellen, men da var den skilt ut som eget merke. Siden da har det blitt produsert biler i to størrelser; Maybach 57 og Maybach 62, der tallet angir lengden i desimeter. Bilene skulle konkurrere mot de erkebritiske luksusbilene fra Bentley og Rolls-Royce, som eies av henholdsvis Volkswagen og BMW.

Målet var å selge 2000 biler i året, et tall salget aldri kom i nærheten av. I 2010 ble det kun solgt 157 Maybach, mens konkurrenten Rolls-Royce leverte over 2000 biler samme år.

Ifølge Automotive News er det til sammen kun solgt omkring 3000 Maybach siden merket gjenoppsto i 2002.

Nå skal Mercedes erstatte Maybach med en ny generasjon S-klasse fra modellåret 2013.

I Norge er ikke Maybach akkurat noe vanlig syn i bybildet. Den avdøde Schibsted-eieren Tinius Nagell-Erichsen var kjent for å eie en. På finn.no ligger det for tiden èn Maybach til salgs i Drammen. Det er en 2006-modell Maybach 57 som koster 1,8 millioner kroner. Det er ifølge selger 4,4 millioner under nypris, så verditapet må sies å være usedvanlig stort.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.