Mercedes er en bilprodusent med så vidt forskjellige biler som CLS, Geländewagen og A-klasse. Det er i grunn både forvirrende og samtidig imponerende. I disse dager revolusjonerer Mercedes sin egen A-klasse, og lengre fra utgangspunktet er det nesten ikke mulig å komme.

Den nye A-klassen er riktignok blitt en bil som man skulle tro Mercedes ville bygget for årevis siden, men av en eller annen grunn har Mercedes latt Audi og BMW dele dette markedet mellom seg. Mercedes har til nå tydeligvis hatt en visjon om at småbiler skal være praktiske flerbruksbiler. Men ikke nå lenger.

For halvannet år siden dukket det opp en utfordrer til BMW og Audi fra Lexus, halvåret etter fulgte en ny 1-serie fra BMW, og den hardeste konkurransen starter nå i høst med en ny generasjon Audi A3, Volvos splitter nye V40 og en totalt ny A-klasse fra Mercedes.

A-klassen har gått fra å være en kassebil til å bli en classy bil, nå ligner den mer på sine konkurrenter. Spesielt BMW 1-serie virker det som man har skulet til når den nye A-klassen ble skapt på tegnebordet. Nå er ikke det noe dårlig forbilde, men samtidig har heldigvis Mercedes også innført mercedesheten i den nye A-klassen.

Og A-klassen er ikke noe dårlig førsteforsøk på å lage en skikkelig premium kompaktbil. På mange områder henger den med konkurrentene og vel så det.

 

Det mest iøyenfallende er selvfølgelig at bilen ser ut som en million, kanskje den peneste bilen i denne klassen?

Vår testbil i utstyrsversjon AMG Sport er definitivt av det sportslige slaget også innvendig. Seter som du ellers forventer å finne i SLS eller andre superbiler, er her plassert både foran og bak. Det innebærer god sittekomfort for fire, og helt håpløst for femtemann i midten bak. Lufteventilene er også hentet fra SLS, og gir et fint helhetlig inntrykk bak rattet.

Ellers er interiøret stort sett bekmørkt, og på sedvanlig vis styres det meste på nesten uforståelig vis fra den eneste spaken på venstre side av rattet. Sikkert genialt for Mercedes-folket. Irriterende for oss andre som nær sagt må stoppe bilen for å finne ut hvordan man spyler frontruta, uten samtidig å blende motgående trafikk.

Kvalitetsfølelsen er til gjengjeld bra.

Den manuelle girkassen i vår bil videreformidler kreftene fra den 122 hestekrefter sterke innstegsmotoren under panseret i vår bil på en bra måte. Bensin er igjen i tiden, og den minste fra Mercedes leverer helt greit med krefter, og jevn og stille gange.

 

På veien er bilen forutsigbar og oppfører seg nesten mer sportslig enn det motoren henger med på. AMG-pakken gir også senket understell og brede dekk med lav profil. Det gjør at komforten blir den tapende part. Til gjengjeld leverer bilen imponerende egenskaper på svingete vei og såkalt sportslig kjøring. Her er den helt i toppen av klassen. Vi savner bakhjulsdrift, som nå kun BMW enn så lenge leverer i denne klassen.

Som de andre premiumprodusentene leverer Mercedes den nye A-klassen potensielt som en ekstremt velutstyrt bil. Ekstrautstyrslisten er omfattende, men krysser du av for AMG Sport til 29.000 kroner, dekker den det meste for at bilen ikke skal lide av underutstyrthet.

Standardutstyret i denne klassen omfatter mer og mer sikkerhetsutstyr, og det er bra. Mercedes varter opp med en radarbasert kollisjonsvarsling og en trøtthetsvarsler som ber deg ta en kaffekopp om bilen mener du trenger det.

A-klassens største problem er at den er så liten. Bagasjerommet er ikke bare lite, det er også vanskelig tilgjengelig med en relativt liten bakluke.

Den minste Mercedesen er sånn sett for praktikere et langt steg tilbake, mens den for de kjøreglade er et syvmilssteg fremover. Mercedes har definitivt kastet seg inn i kampen om kundene i denne klassen.

 

DN.no kommer snart med sammenligningstest av de tre nykommerne i klassen; Audi A3, Mercedes A-klasse og Volvo V40. Følg med for å se hvilken bil vi synes er best.



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.