Erling Stavheim leder den norske versjonen av den tyske bilmarkedsplassen Mobile. Han mener at det er mye penger å spare for dem som importerer bil selv.

Her kan du gjøre et røverkjøp på bil

En sterk norsk krone har ført til rekordhøy bruktbilimport. Se hvordan du kan spare opptil 400.000 kroner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- I høst utførte vi en liten undersøkelse på biler som stod hos merkeautorisert forhandler i Tyskland versus merkeautorisert forhandler i Norge. Stort sett var bilene 20-25 prosent billigere i Tyskland, sier Erling Stavheim til DN.no.

Han har siden august i år ledet den norske avdelingen av det gigantiske tyske biltorget Mobile. Statistikkene tyder også på at mange bilkjøpere mener det samme som Stavheim.

I oktober økte bruktimporten av biler inn til Norge med hele 32 prosent, og hittil i år er det i registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken registrert nesten 28.000 biler importert fra utlandet. Så langt er bruktimporten opp med 12,5 prosent i år, sammenlignet med samme tid i fjor. Riktignok er det mange kommersielle aktører som henter inn nyere bruktbiler, men også privatpersoner står for en stor del av tallene.

- Det som lønner seg mest er BMW, Mercedes, Porsche og Audi. Det er typisk norsk å kjøpe tysk fra Tyskland, sier Erling Stavheim til DN.no.

En av fordelene med å handle bil fra utlandet er at utvalget er ekstremt stort, så man finner biler og motoriseringer der utvalget er begrenset i Norge.

Lav Euro
Eurokursen ligger onsdag på omkring 7,33 kroner. Det er relativt lavt, og det er dermed god timing for å kjøpe i euroland.

Kronekursen er ventet å bli enda sterkere i forhold til Euroen i tiden fremover. SEB mener Euroen om ett års tid vil koste syv kroner blank.

Tar du deg bryet med å importere en bil selv, eller eventuelt får et firma til å gjøre det for deg, kan det være mye å spare.

- BMW er aller mest populært nå, men om vi skal kikke litt inn i krystallkulen, tror vi Mercedes kommer sterkt om noen år, sier Stavheim. Han mener det vil avhenge av om Mercedes kommer tilbake til kvaliteten de hadde før.

70 prosent av bilene som kjøpes til Norge via Mobile24.no er fra ett til tre år gamle. Det stemmer også godt med registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

 

Regelverk
Potensielle fallgruver i form et komplisert regelverk, er nok noe av grunnen til at folk kvier seg for å importere bil selv. Man må holde tungen rett i munnen, og det er en rekke ting å huske på.

Her kan du lese hvordan man rent praktisk importerer en bil til landet: Slik blir du din egen bilimportør

En rekke aktører tar på seg å utføre dette arbeidet mot et vederlag.

Ifølge Stavheim har deres egen importhjelpavdeling i løpet av ett år bistått omkring 400 personer med dette arbeidet. Litt avhengig av om du gjør noe av arbeidet selv, tar selskapet mellom 17.000 og 22.000 kroner for transport og importhjelp.

Garanti
Et annet argument mot å gjøre dette selv er spørsmål om garanti. Det er ikke til å stikke under en stol at nybilgarantien norske importører tilbyr, er den beste i hele Europa. Siden 2011 har de fleste norske bilimportørene fem år eller mer i nybilgaranti. Importerer man bil selv, har man som oftest bare fabrikkgarantien å lene seg til. Som regel er denne på to eller tre år.

Stavheim opplyser om at de fleste autoriserte utsalgene tilbyr forlenget garanti f.eks fra Audi utsalg er biler som er tidligere eid av Audi AG ansatte, eller har vært leiebiler, utstyrt med 5 års fabrikkgaranti/100 000 km. Mercedes tilbyr to års garanti på de fleste bruktbilene sine, BMW ett år utover fabrikkgaranti (EUROpluss) og Porsche fra ett til to år på bruktbiler.

Løsningen på dette kan være å kjøpe en utvidet forsikring når du importerer. Det er en rekke tilbydere av dette også. Forskjellige grader av dekning i tre år koster fra omkring 7.000 til 10.000 kroner.

- Kjøp bil fra autorisert forhandler, eller fra bilfabrikantens egne utsalg. Det er en fordel å ha med folk som har greie på det tyske bilmarkedet, spesielt hvis man beveger seg mot den uautoriserte delen, sier Stavheim,

Epler og pærer
Nå er det ikke alltid like lett å sammenligne bruktbiler, for de kan variere mye i utstyrsnivå. Spesielt for modeller fra de tyske merkene, hvor det her hjemme er vanlig å krysse av for kanskje 100.000 kroner i ekstrautstyrslisten.

Med forbehold om utstyrsforskjeller viser våre uoffisielle prissammenligninger at det kan være til dels mye penger å spare på å gjøre dette selv.

Stavheim minner om at kanskje spesielt innen bilhandel gjelder fremdeles den gamle regelen:

- Er det for godt til å være sant, så er det det.

Selv om det nok er mindre skepsis til utenlandsimporterte biler når bilen senere skal selges, må man regne med en noe lavere pris enn biler som i utgangspunktet var norsksolgte biler.



BMW 318dA Touring 2011-modell 154.000 kroner 38.500 kroner

Norske avgifter:
111.000 kroner

303.500 kroner 359.000 kroner (15 prosent)

Eksempel 1:

 

En BMW 318dA stasjonsvogn 2011-modell (ekstern lenke) som har gått 10.000 kilometer koster i Tyskland 24.800 euro.

Ettersom bilen tidligere er registrert på fiame eller leasingselskap og den kjøpes gjennom en forhandler kan man trekke fra tysk moms på 19 prosent. Da blir innkjøpsprisen 20.840 euro. Det er omlag 154.000 norske kroner.



Innkjøp:

Man må legge til den norske momsen. Det gir en norsk moms på 38.500 kroner.

Vekten på 1505 kilo gir en vektavgift på 80.000 kroner. 143 hestekrefter gir en effektavgift på 21.500 kroner. Co2-utslippet på 142 gram per kilometer gir en CO2-avgift på 24.000 kroner, samt en NoX-avgift på 3960 kroner. Deretter trekkes bruksfradraget på ett år fra avgiftene, det betyr 17% mindre avgift.

Norsk moms:

Pris på bil fra Tyskland*:

Pris tysk bil:

Billigste tilsvarende bil på finn.no (ekstern lenke). 2011-modell 318 dAT med 34.000 kilometer og 136 hestekrefter fra forhandler

Pris norsk bil:

Beløp spart:

55.400 kroner



Audi A6 Avant 2,7 TDI Quattro 2011-modell 191.500 kroner 48.000 kroner

Norske avgifter:
235.500 kroner

475.000 kroner 599.000 kroner (21 prosent)

Eksempel 2:

 

En Audi A6 stasjonsvogn 2011-modell (ekstern lenke) som har gått 16.100 kilometer koster i Tyskland 30.880 euro.

Ettersom bilen tidligere er registrert på fiame eller leasingselskap og den kjøpes gjennom en forhandler kan man trekke fra tysk moms på 19 prosent. Da blir innkjøpsprisen 25.950 euro. Det er omlag 191.500 norske kroner.



Innkjøp:

Man må legge til den norske momsen. Det gir en norsk moms på 48.000 kroner.

Vekten på 1850 kilo gir en vektavgift på 144.000 kroner. 190 hestekrefter gir en effektavgift på 66.000 kroner. Co2-utslippet på 189 gram per kilometer gir en CO2-avgift på 79.000 kroner, samt en NoX-avgift på 3960 kroner. Deretter trekkes bruksfradraget på ett år fra avgiftene, det betyr 21 % mindre avgift.

Norsk moms:

Pris på bil fra Tyskland*:

Pris tysk bil:

Billigste tilsvarende bil på finn.no (ekstern lenke). 2011-modell A6 Avant 2.7 TDI Quattro med 21.000 kilometer fra forhandler:

Pris norsk bil:

Spart beløp:

124.000 kroner



Porsche Panamera 4 2012-modell 475.000 kroner 118.000 kroner

Norske avgifter:
475.000 kroner

1068.000 kroner 1.469.000 kroner (27 prosent)

Eksempel 3:

 

En Porsche Panamera 4 2012-modell (ekstern lenke) som har gått 8850 kilometer koster i Tyskland 76.890 euro.

Ettersom bilen tidligere er registrert på fiame eller leasingselskap og den kjøpes gjennom en forhandler kan man trekke fra tysk moms på 19 prosent. Da blir innkjøpsprisen 64.613 euro. Det er omlag 475.000 norske kroner.



Innkjøp:

Man må legge til den norske momsen. Det gir en norsk moms på 119.000 kroner.

Vekten på 1820 kilo gir en vektavgift på 138.500 kroner. 300 hestekrefter gir en effektavgift på 243.500 kroner. Co2-utslippet på 227 gram per kilometer gir en CO2-avgift på 146.000 kroner, samt en NoX-avgift på 1320 kroner. Deretter trekkes bruksfradraget på ett år fra avgiftene, det betyr 11 % mindre avgift.

Norsk moms:

Pris på bil fra Tyskland*:

Pris tysk bil:

Tilsvarende bil på finn.no (ekstern lenke). Velutstyrt 2012-modell Panamera 4 med 21.000 kilometer fra forhandler

Pris norsk bil:

Spart beløp

401.000 kroner

*Transport til Norge må legges til de tyske prisene, samt eventuelt ekstra utstyr som for eksempel vinterhjul.

De ulike eksemplene kan varierer stort i utstyrsnivå, og gir bare en viss pekepinn på hva man kan spare.

.
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle