Man kan si mye om bilbransjen, men at de er smarte, er i hvert fall sikkert. Folk har blitt lurt til å gå mann av huse og ofre alt som er gøy med bil, for å sitte høyt i en vinglete bil som er stor utvendig og knuslete innvendig, og innbille seg at man på grunn av plastplater og et enkelt firehjulsdriftsystem har en bil som kan kjøre overalt. Noe som ikke engang er lov.

Bedre og større
Loven om ferdsel i utmark den samme, og folk kjøper suv som aldri før. Men bilene har nå blitt adskillig bedre, og ikke minst større.

De to kanskje beste eksemplene på at suvene har tatt et steg opp er våre to duellanter; fjorårssuksessen for sulteforede Mazda-forhandlere; CX-5, og frelseren for Honda-folket som neppe er mer velernærte; den flunkende nye generasjonen Honda CR-V.

Vi tok derfor toppmodellene av de to med ut på tur, for å finne ut hvilken som er den beste kompaktsuven i den "folkelige" klassen. Toppmodell betyr dieselmotor på 150 hestekrefter, automatgir og firehjulsdrift.

Gjerrig Mazda
Tekniske data er så å si identiske, men det er store forskjeller i praksis.

Forskjellen mellom 144 og 180 gram CO 2 per kilometer hadde neppe vært noe som var av betydning for noen, hadde det ikke vært for det norske avgiftssystemet.

Mazdaens såkalte «Skyactive»-teknologi medfører at både vekt og utslipp blir beskjedent i forhold til hva Hondaen skilter med. Det gir store utslag når prislappene skal settes på bilene.

Hele 100.000 kroner skiller konkurrentene med nær like tekniske data.

Eksklusiv CR-V
Honda CR-V er en glimrende og trygg bil, men på veien føles den overvektig i forhold til den lettbeinte Mazdaen.

På den annen side henter CR-V inn forspranget, og vel så det (om du da har pengene til det), på opplevelsen bak rattet, samt plass.

Tredje generasjon av modellen har nemlig blitt større enn noensinne. Selv om den kun er halvannen centimeter lengre enn Mazdaen, er det bemerkelsesverdig hvor mye innvendig plass den nye CR-V kan by på. Både bakseteplassen og bagasjerommet er adskillig bedre enn i CX-5, noe som gjør den til en av de største i klassen.

Klikk på bildet for å se store bilder av bilene!

Bak rattet føler man seg også bedre behandlet i Hondaen. Kvaliteten på det man er i kontakt med er nesten tysk, og interiøret er preget av en gjennomført tanke. Ikke for det at Mazda er dårlig, men fordi Hondaen gir en enda nærmere-premium-følelse. Og er det noe bilprodusentene ønsker å gi oss, så er det akkurat dét.

For dyr?
Når alt kommer til alt, er nok de fleste folkelige bilkjøp basert på en slags avveining mellom nytteverdi og økonomi. Så selv om den nye Honda CR-V kanskje er en bedre bil enn Mazda CX-5, betyr ikke det nødvendigvis at den er noe bedre kjøp. Prisen distanserer den nemlig fra det folkelige og nærmer seg klassen over som er besuvet med svært kapable tyskere.

Uansett er det gledelig at folkesuvene har blitt mer folkelige på den måten at de nå kan frakte det du trenger når du skal helt opp til hytta. Hvilken som er best blir mer en avveining mellom om du skal kjøpe bil til 450 eller 550 tusen kroner.

*Poengsummene gir styrkeforholdet mellom de to, og kan ikke nødvendigvis sammenlignes med tidligere biltester.

Se store bilder av duellantene her.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.