München, Tyskland: - Ser du noe nytt på meg?

Tankene farer gjennom hodet, her gjelder det å svare riktig; Mørkere øyenbryn? Nye briller? Klippet håret? Ny topp? Nystelte negler? Her ligger det an til trøbbel.

Litt den samme følelsen dukker opp når BMW nå sier de har fornyet 5-serien.

Nye lykter? Ny grill? Nye støtfangere? Sikkert alt dette, men det er ikke lett å se, kanskje med unntak av når du omgås bilen til daglig - altså motsatt virkning av hvordan det er med partnerens nye look.

De viktigste endringene på 5-serien er rett og slett usynlige. Nå er 518-modellen tilbake etter noen generasjoners fravær. En dieselmotor på 136 hestekrefter sørger for at innstegsprisen til 5-serien faller med drøye 20.000 kroner. Dette er selvsagt en motor kun interessant for norske kjøpere, for på hjemmebane koster ikke hestekrefter all verden. Noe som garantert blir populært i Norge er en lavere innstegspris på firehjulsdrift, ettersom også 520d nå kan utstyres med det.

Men det var ikke den svakeste modellen BMW ville vise oss på hjemmebane. Vår testbil har nok krefter til å legge seg i venstre fil og bli der. 530d har en sekssylindret motor under panseret som gjør sakene sine med overbevisning. Ytelsen er på 258 hestekrefter, og dreiemomentet på imponerende 560 newtonmeter. Dermed er man ikke tom for krefter før speedometeret runder 250 km/t. Nyttig innimellom i Tyskland, om ikke annet.

Motoren har blitt mer effektiv, og til tross for en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under seks sekunder, er ikke det oppgitte forbruket på mer enn drøye halvliteren på mila. Som med alle andre biler, kan naturligvis ikke disse to tallene oppnås synkront.

Hodepinen i denne bilklassen må være hvordan skal man forbedre noe som allerede er så bra?

Derfor er det da heller ikke oftere enn hvert syvende år tyskerne kommer med omfattende endringer på sine modeller. 5-serien er fire år gammel, og er definitivt ikke i noen midtlivskrise. Likevel vil selv små endringer og forbedringer trigge salget i en bilklasse der konkurransen er råtøff.

I Norge er det hard kamp om kundene i denne klassen, der Audi A6 i først halvår ligger fem biler foran BMW 5-serie, med en Mercedes E-klasse omkring 50 biler bak der igjen. Og det er kun sistnevnte som har vekst i salget, etter en nylig ganske omfattende oppdatering.

Ute på veien fortsetter 5-serien å imponere. Alt virker bunnsolid og gjennomtenkt. Styringen er presis og BMWs velkjente sportslighet er fremtredende.

Som på sine mindre brødre 1-serien og 3-serien, kommer også 5-serien nå med forskjellige utstyrspakker som setter sitt preg på bilene; Modern Line, Luxury Line og M Sport pakke. Ellers setter kun fantasien begrensningene når det kommer til ekstrautstyr.

Førermiljøet er lettfattelig og elegant, og den eneste støyen i kupéen er av den gode sorten som strømmer ut av et fantastisk stereoanlegg fra Bang & Olufsen. Til en fantastisk pris, selvsagt.

Det eneste som skurrer litt er materialet som er valgt på øvre del av dashbordet, bløtlagt hardplast? Virker solid nok, men står ikke i stil til tre og skinn som ellers er vanlig i denne klassen. Det andre som irriterer en smule er koppholderne som definitivt ikke egner seg som flaskeholdere. Etter sigende skal de ha blitt både dypere og bredere, men her trengs tydeligvis en dypere kirurgisk innsats.

Slike småting er lette å tilgi når man kjenner draget i motoren, samt de fine kjøreegenskapene. Da er det bare å konstatere at xenonlysene nå er standard, og at man kan åpne og lukke bagasjerommet med et velrettet, men fiktivt spark bak. Så får heller litt krom her og der samt ny plassering av tåkelysene stå for det overfladiske. Under huden har 5-serien blitt en bedre bil, klar til knallhard kamp om kunder på jakt etter tysk prestisje.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.