Først i køen sto elbilentusiast og Bellona-leder Frederic Hauge – som ankom Teslas lokaler på Alnabru onsdag morgen med et gigantisk glis. Han fikk som første nord-europeer utlevert sin private utgave.

– Jeg har aldri kjørt noen bedre bil, aldri i nærheten, sier Hauge, som de siste ti dagene har kjørt gjennom hele Norge i en S-modell lånt ut fra Tesla.

Hauges Tesla Model S er en såkalt Signatur-modell, som koster opp imot 700.000 kroner. Standardmodellen skal selges til 446.600 kroner på det norske markedet.

15 nordmenn fikk utlevert den nye elbilen i dag. De neste månedene skal Tesla levere ut noen hundretalls biler til personer som står på venteliste.

– Jeg er ikke i tvil om at når naboeffekten av denne bilen kommer, så kommer dette til å ta fullstendig av, sier Hauge.

(Saken fortsetter under bildet)

 

Konge-bil
Den mest prominente Tesla S-kunden, er kronprins Haakon. Slottet bekrefter overfor DN at kronprinsens nye Tesla Model S vil bli levert i løpet av høsten.

Elixia-investor og sandvolleyballspiller Bjørn Maaseide har også lagt inn ordre hos Tesla.

– Jeg er rett og slett imponert. Den går fra null til hundre på 4,4 sekunder, det er raskere enn hva Porschen jeg har stående i garasjen hjemme til to millioner kroner klarer, reklamerer han.

Maaseide slo til etter en prøvetur i USA.

– Jeg gikk nedover gata i Miami i midten av juni og så en Tesla-butikk som annonserte med prøvekjøring. 20. august får jeg bilen levert, forteller han fornøyd.

– Er dette et miljøbevisst kjøp?

– Det er vel ikke veldig gjennomtenkt. Jeg hadde ikke høye forventinger til kjøreegenskapene til en elbil, men denne overrasket enormt, svarer Maaseide.

Polfarer og forlegger Erling Kagge står også på listen over kjendiser som får tidliglevering av den nye Tesla-modellen.

Det gjør også miljøpolitisk talsmann i Høyre, Nikolai Astrup.

– Jeg er bilentusiast og jeg gleder meg til å begynne å kjøre, sier han.

– Dette er en helt ny måte å tenke bil på. Denne bilen er et eksempel på at det er ny teknologi som skal til for å kombinere lavutslippssamfunnet med den levestandarden vi har i Norge i dag.

(Saken fortsetter under bildet)

 

Nysgjerrige nordmenn
Teslas salgssjef i Europa, Bryan Batista, kan fortelle at S-modellen allerede er en salgssuksess i USA.

– I Norge er det mange som skriker etter bilene våre, og vi skulle ønske vi kunne levere alle i dag, sier Batista.

– Det norske markedet er drevet med gode incentiver fra myndighetene. Dessuten har nordmenn et progressivt tankesett og er nysgjerrige på ny teknologi, sier salgssjefen.

Batista avviser at kjendiser har fått snike i køen for å få S-modellen først.

– Vi har gjort vårt beste for å være ekstremt rettferdige, sier han.

Bellona-leder Hauge har gitt Tesla mye medieoppmerksomhet, men har ingen formelle bindinger til selskapet. Hauge demonstrerer gladlig S-modellens kjøreegenskaper for DNs journalist.

S-modellen går fra 0 til 100 kilometer i timen på litt over fem sekunder, en egenskap Hauge setter stor pris på.

– Helt sykt, vi kan kjøre ut på E18 hvis du vil, gliser han.

– Også det stereoanlegget, helt sykt, vet du.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.