Høstens, for ikke å si det siste årets, store snakkis i bilkretser har vært Tesla Model S. Nå har endelig den amerikanske elbilen kommet i europeisk versjon, og biler har begynt å rulle ut på norske veier.

Bilen har høstet stående ovasjoner selv fra elbilskeptikere, og skapt et hysteri med ventelister samt forsøk på svartebørs-omsetning.

Ikke råd til Tesla? Da er dette klart beste alternativ

Nordmenn har hittil trykket de små søte og byvennlige elbilene til sitt bryst. Men Tesla har en rekkevidde som gjør at den også kan kjøres ut av byen. Hele 48 mil ut av byen, faktisk. Ihvertfall er det oppgitt rekkevidde på toppmodellen med 85 kWt stort batteri.

Men som med andre biler med mye motor, strider måten man da må kjøre på, mot bilens natur. Da vi hadde kjørt 25 mil i testbilen, stod det 9 mil igjen på rekkeviddeindikatoren. Den oppgitte rekkevidden er på 48 mil, men det er neppe i kombinasjon med iveren etter å kjenne på det massive trykket som oppstår når gasspadalen treffer gulvmatten. Den lineære akselerasjonen er overveldende og nesten hypnotisk.

Se store bilder av Tesla Model S i DN Play.

Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene ved denne bilen. Når du nærmer deg den med nøkkelen i lommen, skyves dørhåndtakene elegant ut. Sett deg inn, og det finnes hverken tenningslås eller startknapp. Her er det bare å sette bilen i ett av de to girene den har, alt etter om du skal fremover eller bakover.

 

Det er når bilen står i gir, absurditeten starter. At det i det hele tatt er mulig å bevege 2,2 tonn så raskt og lydløst opp i fart er nesten uforståelig. Uansett hvor du befinner deg innenfor lovlige norske hastigheter, reageres det bokstavelig talt lynraskt om farten skal økes. Null til 100 km/t går unna på 4,4 sekunder. Det er like raskt som BMW M5 til to millioner kroner.

At amerikanske biler kjører fort rett frem er ikke noen nyhet. Tesla ferdes i upløyd mark når de leverer en troverdig innsats også når veien krever bevegelse i rattet. Lavtliggende batterier kamuflerer all tonnasjen, og med en nær optimal vektfordeling gir det sportslige kjøreegenskaper. Styringen gir gode tilbakemeldinger fra underlaget, og understell og fjæring strammer egenskapene såpass til at bilen minner lite om andre amerikanske biler.

Skal vi pirke på noe, så savnes muligheten til å regulere luftfjæringen etter fasthet. Likevel gir kjøreegenskapene den ekstra piffen som gjør at du tar en kjøretur for kjøringens del, ikke for turen. Dermed er faren stor for at du går tom for batteri. Og man kan si Tesla langt på vei har kurert den kroniske elbilsykdommen rekkeviddeangst med elektrosjokk. Det er likevel ikke det samme gå tom for strøm som det er å gå tom for bensin.

For batteriene krever så mye strøm at man ikke er reddet selv om man skulle finne en kontakt i veggen. Plugger man bilen i den, og det virker, tar det med en normal strømkurs om ikke år, så ihvertfall dager, å lade bilen. Elektrikeren må med andre ord på besøk hos deg, før hjemmelading blir et godt alternativ.

Kvaliteten i interiøret virker bra. Våre små ankepunkter er turbulens og litt blafring fra soltaket når bilen er i fart. At baksetet ikke er individuelt utformet, men ligner mer på en benk, har sine fordeler og ulemper.

 

Tesla Model S er på sett og vis en bil som er skreddersydd for det norske markedet. I USA er den en luksusbil, med tilsvarende priser. De norske bilavgiftene som tradisjonelt sett straffer motor og luksus er fraværende for denne bilen, og her er det ingen biler som er i nærheten av slike ytelser til denne prisen.

Dette er den første elbilen som først og fremst konkurrerer mot vanlige biler, og ikke mot andre elbiler - til det er den for overlegen.

At Tesla får være alene i dette segmentet og med denne teknologien, mens tradisjonelle bilprodusenter så vidt har startet å lage knøttsmå elbiler som maks kan kjøre 15 mil, kan starte konspirasjonsteorier hos selv de mest nøkterne av oss.

Det er ikke slik at Tesla har funnet opp hjulet på nytt, det bare virker slik. Sinnarapperne Public Enemies' gamle mantra om ikke å tro på hypen, gjøres til skamme.

Les også: Slik skal Tesla revolusjonere bilindustrien

Se store bilder av Tesla Model S i DN Play.



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.