Mercedes sin B-klasse er en ganske så praktisk bil, med en god porsjon flerbruks-gener. Noe den er alene om fra de tyske prestisjeprodusentene. Nå har den fått drift på alle fire hjul, og dermed blitt enda særere. Men også bedre. Og dyrere.

Mercedes har endelig startet å tilby firehjulsdrift på modeller på undersiden av halvmillionen. I B-klassens tilfelle får man nå en Mercedes med firehjulsdrift under 400.000 kroner.

Sett i forhold til resten av modellene i B-klassen, er det tydelig at Mercedes sponser deg med en relativt hyggelig pris.

Valgmulighetene innenfor drivstoff og oppsett er begrenset slik at du slipper å ta noe valg. Skal du ha fremdrift på alle fire i B-klasse, må du også kombinere det med automatgir og en sprek bensinmotor på 184 hestekrefter.

Den firehjulsdrevne modellen koster 25.000 kroner mer enn B200 med automatgir. Da får du altså 28 hestekrefter mer med på kjøpet. Dermed går akselerasjonen fra null til 100 km/t på 7,5 sekunder noe som er nesten sekundet raskere, mens forbruket øker med åtte centiliter på mila.

Til tross for et utseendet av det dølle slaget, skal man ikke kimse av B-klassen. Den nye generasjonen virker som en tradisjonell Mercedes når du sitter bak rattet. Kvaliteten innvendig er velkjent, og også kjøreegenskapene har nærmet seg de andre modellene. Dette forsterkes ytterligere med firehjulsdrift.

Les test av B-klassen: Mercedesen som ble mer Mercedes

Komboen er glimrende på norske veier. Det gir finfine og også til en viss grad dynamiske kjøreegenskaper samt en god dose sportslighet.

På den praktiske skalaen er denne modellen kanskje den Mercedesen som har mest å fare med. Den kan passe alt fra småbarnsfamilier til gamlinger med hatt. Det blir en slags suv for deg som ikke vil ha suv.

TIl forveksling lik ML bakfra?
TIl forveksling lik ML bakfra? (Foto: Embret Sæter)

For man kan ikke stikke under et bilsete at i dette prissegmentet konkurrerer den med et stort kobbel av kompaktsuver, i hvert fall fra de folkelige bilmerkene. Skal man ha tysker med nabofaktor får man en firehjulsdreven BMW 1-serie i en lang rekke versjoner til en pris lavere enn denne.

Har du forkastet alle potensielle alternativer, og velger likevel å gå for en B 220 4matic, kan vi fortelle deg at firehjulsdriftsystemet er relativt enkelt, men effektivt og det tilfører ikke så mye ekstra vekt.

De forbedrede kjøreegenskapene og den økte fremkommeligheten er helt klart verdt den ekstra prisen. Og B-klassen fremstår mer som en liten suv, enn en kjedelig gammelmannsbil.

Er det noe man ikke kan si om B-klassen er det at den er upraktisk. Både løsningene i baksetet, og ikke minst plassen, samt bagasjerommet er av den typen du verdsetter om du skal ut på tur, med andre enn deg selv å tenke på.

For klassiske Mercedes-fans er ikke B-klassen noen ekte Mercedes. Da hjelper det i hvertfall å få fokuset vekk fra det faktum at alle de billige Mercedesene trekker på forhjula.

Om du ikke lar deg helt overbevis om at dette er en skikkelig Mercedes, kan det være en tanke og heller spare et år til, og kjøpe en C-klasse med firehjulsdrift.

Les også test av billigste firehjulsdrevne C-klasse: Det smarte Mercedes-valg

Flerbruksbiler med firehjulsdrift vokser ikke på trær.
Flerbruksbiler med firehjulsdrift vokser ikke på trær. (Foto: Embret Sæter)

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.