Det er lett å la seg blende av luksusen i det man setter seg godt til rette i lenestolen bak det oppvarmede rattet i en Range Rover. En bil som langt på vei er en perfekt familiebil, hadde det ikke vært for at den selvsagt er altfor dyr for familier flest.

Da gjør det godt at den særeste franske bilprodusenten dukker opp med en skikkelig nyhet til tredjedelen av prisen.

Og i familiebilklassen innenfor Ola Nordmanns gjengse bilbudsjett, kan det vanskelig gjøres å komme opp med noe mer spennende og familievennlig enn Citroëns nye store flerbruksbil Grand C4 Picasso.

Sett deg inn i de komfortable setene, og en ny verden åpenbarer seg foran deg. En enorm mengde glass omringer kupéen, og gjør antakelig dette til den mest oversiktlige bilen på markedet i dag. Dødvinkler på grunn av vindusstolper er fraværende, det eneste litt bekymringsfulle i denne årstiden er at skraping av nesten seks kvadratmeter vindusruter ikke akkurat virker forlokkende.

Det deilige med Citroën er at de ennå ikke har sluttet å gjøre ting på en annen måte enn bilprodusenter flest. Selv om instrumentene i en bil rent prinsippielt skal sitte foran føreren, trekker man bare på smilebåndet av at løsningen i denne bilen selvsagt er midtsentrert.

Instrumentene er digitale og sentralt plassert. Det meste av utstyret styres via skjermen.
Instrumentene er digitale og sentralt plassert. Det meste av utstyret styres via skjermen. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Du får selvsagt ikke den samme adelsmann-følelsen, men komfortmessig er det ikke så mye som skiller bilen fra en Range Rover. Det er massasje i forsetene og fotskammel (!) for passasjersetet foran. Baksetepassasjerer sitter godt og kan i likhet med for dem som går for britisk eleganse, nyte underholdning i form av levende bilder i nakkeputen foran. Selvfølgelig koster slikt penger også hos Citroën, men på langt nær like mye.

Sjelden har en så ordinært utseende bil overrasket mer positivt i bruk.

I vår testbil er det plassert en sprek dieselmotor på 150 hestekrefter og 340 newtonmeter dreiemoment, men dette er neppe det som opptar Citroën-kundene mest. Det fungerer bra kombinert med en manuell sekstrinns girkasse, men i denne typen bil koster det fort mer enn det smaker. 115 hestekrefter er høyst sannsynlig nok i denne bilen.

Kjøreegenskapene er som de skal være i denne klassen; Behagelige og trygge med vekt på komfort. Den sterke motoren sørger for at bilen ikke blir kortpustet, selv om du mot formodning skulle kjøre flerbruksbil som om du hadde stjålet den.

Gjør du det, ta samtidig høyde for rikelige mengder med krenging og påfølgende oppblomstring av bilsyke. Selv de gigantiske vindusflatene kan ikke utligne fysiologiens lover. Dette er en bil som på veien føles stor, selv om den ikke er mer enn knappe 4,6 meter lang.

Nakkeputene er i ordets rette forstand puter. Under skinncoveret befinner det seg skjermer for de som sitter i baksetet.
Nakkeputene er i ordets rette forstand puter. Under skinncoveret befinner det seg skjermer for de som sitter i baksetet. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Vår testbil har det meste Citroën kan tilby av utstyr, men på irriterende fransk vis har de også en adaptiv cruisekontroll som slår seg av om fartsforskjellen blir for stor i forhold til kjøretøyet du når igjen. Hva er da liksom vitsen?

TIl tross for dette irritasjonsmomentet, kan jeg ikke skjønne annet enn at Citroën Grand C4 Picasso må være årets beste familiebil, og en av de mest spennende flerbruksbilene på markedet.

Det er en annerledesbil man lett blir glad i. Den har massevis av utstyr man ikke er vant til i denne prisklassen, og en lys og trivelig kupé med plass til det meste du og familien velger å drasse på.

En frisk og moderne design gjør at bilen muligens raskt blir noe datert, slik som så mange av dens forfedre. Grand C4 Picasso er boksen for deg som tenker utenfor boksen.

Forsetepassasjeren kan strekke seg ut på massasjebenken.
Forsetepassasjeren kan strekke seg ut på massasjebenken. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.