Granada, Spania: Hadde fornuft vært ledesnoren for alt her i verden hadde vi ikke sett noe til denne bilen. En AMG-versjon - med vanvittige 360 hestekrefter - av den lille suven GLA er nemlig rimelig absurd, og det første man egentlig lurer på, er hvem i huleste er det som kjøper en slik bil?

Så fort jeg setter meg inn bak rattet og vekker til live verdens sterkeste firesylindrede produksjonsmotor, glemmer jeg fort fornuften og lar meg heller rive med i takt med brølingen fra eksosanlegget.

Skulle fornuften bestemt, hadde nok heller ikke Porsche Macan vært påtenkt som annet enn en våt drøm. Og helt siden jeg satt bak rattet i AMG-versjonen av den store suven ML for snart åtte år siden, har suver med stor motor hatt en slags tvetydig tiltrekning. Kanskje mest av alt fordi hele konseptet er absurd.

Man vil sitte høyt og behagelig i en suv med lang fjæringsvei og kapable egenskaper på røffe veier, men skal samtidig ha vanvittige krefter en sportsbil verdig, som langt på vei krever diamentralt motsatte egenskaper enn en suvs iboende identitet. Det hele toppet seg for min del med AMG-versjonen av selve ur-traktoren blant suvene: Geländewagen med over 500 hestekrefter. Så herlig absurd og meningsløst, men likevel så deilig. Hedonisme på fire hjul.

SPOILER. Mercedes-Benz GLA 45 AMG er ikke spesielt diskret i utførelsen.
SPOILER. Mercedes-Benz GLA 45 AMG er ikke spesielt diskret i utførelsen. (Foto: Embret Sæter)

GLA 45 AMG er til sammenligning absurd light, og nær sagt et fornuftskjøp. For til forskjell fra sine storebrødre, er GLA nært i slekt med A-klassen, som defintivt er en kjøremaskin for asfalten. Og idet du slipper gassen før en sving, noe girkassen kvitterer ut med et hardt bjeff, er det ikke lett å skjønne at du sitter i noe som kan kalles en suv. Når du igjen legger tyngden på høyrefoten for å kjenne de absurde kreftene fra den lille, men supersterke motoren, lovprises nok en gang de flinke ingeniørene hos Mercedes' underbruk AMG for å levere varene, til gangs, suv-karosseri eller ei.

De som hadde bekymringer da AMG halverte antall sylindere fra de deilige V8-erne de har skapt opp gjennom tiden, og startet å lage motorer for «folk flest» som skulle plasseres inn i de minste modellene fra Mercedes, kan puste lettet ut. Jada, selvsagt er det ingenting som slår lyden og dertil tilhørende villbass-oppførsel i en motorblokk med åtte sylindere, men på den annen side er det ikke noen av konkurrentene som er i nærheten av hva Mercedes og AMG har greid å få til med de små modellene. 4,8 sekunder er tiden du bruker før høyeste fartsgrense i Norge er nådd. Det er like raskt som en Porsche 911 Carrera. Hverken S-modellen av Audi A3 eller M-baserte BMW-er kan foreløpig hamle opp med dette.

Til syvende og sist kan man spørre seg om hva som er vitsen med å kjøpe en slik modell, når allerede A 45 AMG og CLA 45 AMG finnes der ute. Svaret er fordi du kan, og nå har du altså valget mellom kompaktbil, minisedan og minisuv med den vanvittige AMG-motoren. Lenge leve ufornuften!

Noe spesielt morsommere enn å sitte bak rattet av en AMG-modell, kan i hvert fall ikke jeg tenke meg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.