Utbyggingen av Teslas såkalte «superladere» har startet i Europa, og nå begynner andre bilprodusenter å sette spørsmålstegn ved at det kun er Teslas egne biler som kan lades ved disse.

- Fremtiden for en elektrisk infrastruktur ligger i standardisering. Som med bensinstasjoner trenger vi et ladesystem for alle produsenter, ikke minst fordi det reduserer kostnadene for infrastrukturen, men også fordi det er mer praktisk for kundene, sier Thomas Weber, som er utviklingssjef i Daimler til den tyske bransjeavisen Automobilwoche.

Det tyske selskapet produserer en elektrisk Smart, og kommer i år med en elektrisk versjon av Mercedes B-klasse. Begge to har fått teknologien fra nettopp Tesla, hvor Daimler har en eierandel på 4,3 prosent.

Teslas seks første superladestasjoner i Europa ble etablert i Norge høsten 2013, og i år har utbygningen også startet i resten Europa. Hittil har Tesla etablert fire stasjoner i Tyskland, to i Nederland og en i både Østerrike og Sveits. Inntil Model X kommer til neste år, er det kun Tesla Model S som kan lades på Teslas egne ladere.

Ifølge Automobilewoche sier også Volkmar Denner, som er sjef i Bosch, at det ikke gir noen økonomisk mening at hver bilprodusent skal ha sitt eget ladesystem, og at teknologien for en felles europeisk ladestruktur finnes, men at den bare må implementeres.

Åpning av Tesla Supercharger på Dombås.
Åpning av Tesla Supercharger på Dombås. (Foto: Embret Sæter)
Under Tesla-sjef Elon Musks besøk i Norge tidligere i år, sa han til DN at grunnen til at Tesla bygget sine egne ladere i en slik hastighet, var at de ikke har tid til å vente på at andre skal gjøre det.

- Hvis du ser på de virkelige driftskostnadene for laderne, så er de ikke så dyre. Folk kjører stort sett lokalt, og vi vil bare sørge for at folk har en enkel måte å kjøre langt. Bil handler om friheten til å reise, og du vil bare maksimere den følelsen. Bilens pris er høyere for å kompensere for superladerne. Jeg tror det er bedre å ta litt mer for bilen, enn å ta betalt for lading, for det er irriterende å måtte trekke kredittkortet hver gang du vil lade. Vi vil virkelig forsterke denne investeringen, sa Musk til DN.

Les også: - Vi dummet oss ut dnPlus  

Tesla sier de har bygget infrastrukturen omkring superladerne slik at andre aktører kan sette opp sine ladealternativer om de ønsker det. I løpet av 2014 skal det meste av Europa kunne dekkes etter at videre utbygging av superladerne har funnet sted. Også i Norge er det planer om å utvide dekningsgraden ytterligere.

- Vi dekker 80 prosent av befolkningen, men vi ønsker å dekke 100 prosent. Jeg synes det hadde vært skikkelig kult å kunne kjøre rundt polarsirkelen, sa Elon Musk.

Hittil i år er Tesla Model S Norges mest solgte bil i Norge med 1459 registreringer, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I debutåret 2013 ble det registrert nesten 2000 biler. 13,5 prosent av de registrerte personbilene i Norge hittil i år er elektriske.

I Europas største bilmarked, Tyskland, har man en ambisjon om én million elektriske biler på veien i 2020, og flere stiller spørsmål om ikke flere insentiver bør settes inn for å nå dette målet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.