I 1985 kom den første M3 fra BMW på markedet. Bilen var basert på en todørs 3-serie, men toppet med en sprek firesylindret motor. Etter det har det kommet tre ytterligere generasjoner, før den femte generasjonen kommer nå i juni.

Men for første gang skifter bilen navn. Det betyr at den kanskje mest ikoniske M-modellen fra BMW; M3 Coupé ikke lenger eksisterer. Todørs-versjonen av M3 skal nå hete M4 Coupé, helt i tråd med BMWs nye navnepolitikk, der de mer sportslige og litt mer forseggjorte modellene har ett nummer høyere enn standardmodellene. Coupé- og cabriolet-utgavene av 1-serie heter altså 2-serie, akkurat som tilsvarende versjoner av 3-serien og 5-serien heter henholdsvis 4-serie og 6-serie.

Les testen av BMWs nye M3: Fortsatt best i klassen

Basisen er den samme. En rekkesekser på treliter med dobbelt turbo som yter 431 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment på 550 newtonmeter nær sagt over hele turtallsskalaen. Men det er noe som skiller M4 fra M3.

Demperne er noe fastere, og i tillegg er bilen noe lettere enn M3 sedan. Karbontaket er blant annet 1,5 kilo lettere ettersom det er noe mindre lyddempende materiale. Også bagasjelokket er av karbon, noe som også veier opp for noe mindre marktrykk i M4 enn M3 sedan. M4 med dkg-girkassen veier 1572 kilo, noe som er 23 kilo mindre enn M3.

 

Lengden er den samme, mens M4 er syv millimeter smalere og fire centimeter lavere.

Ute på veien er det ikke lett å merke forskjellen mellom de to bilene, annet enn at M4 kanskje virker noe mer støyutsatt enn M3. Det praktiske aspektet med egne bakdører taler selvsagt til M3-ens fordel.

Tallene ellers endrer seg ikke. Akselerasjonen er den samme da null til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder og toppfarten er på 250 km/t for begge modellene. Forbruket er også det samme for begge oppgitt til 0,83 liter på mila, mens CO2-utslippet er på 194 gram per kilometer.

Prismessig er M4 41.000 kroner dyrere enn M3, selv om avgiftene er omkring 4000 kroner lavere på coupé-modellen. M4 har en startpris med manuell girkasse på 1.165.600 kroner. DKG-girkassen øker prisen med snaue 20.000 kroner.

Begge bilene lanseres i Norge den 19. juni.

Se de historiske M3-ene i bildeserien under:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.