BMW X6 har aldri fremstått som beskjeden. Den første og ser man bort fra nisjeprodusenter, eneste suven i coupé-form kom første gang på markedet i 2008. Siden den gang er det solgt en kvart million biler. I Norge er det registrert drøye 400 nye X6, samt 300 bruktimporterte.

Nå kommer andre generasjon X6, og den virker ikke påfallende sjenert denne heller. Nå får bilen også økt ytelse.

-Nye BMW X6 fortsetter der forgjengeren slapp, og byr nå på litt mer av alt. Med en skarpere design, mer motorkraft og økt kvalitet er dette en ettertraktet bil for de som ønsker noe av det ypperste av det BMW kan tilby, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge i en pressemelding.

De nye BMW TwinPower Turbo bensin- og dieselmotorene skal gi en reduksjon i drivstofforbruk på inntil 22 prosent sammenlignet med forrige generasjon. X6 xDrive50i blir neppe noen bestselger i Norge med en V8-er på 450 hestekrefter. Da blir det nok flere av X6 xDrive30d som yter 258 hestekrefter. Den sterkeste dieselmodellen blir X6 M50d med 381 hestekrefter.

Les test av den nære slektningen X5: Helt riktig politisk ukorrekthet

Omfanget av standardutstyr har ifølge produsenten økt kraftig med blant annet bi-xenon-lys, 19-tommer lettmetallfelger, elektrisk bakluke, skinninteriør, åtte-trinns Steptronic sportsautomat og Driving Assistant Safety package via BMW Connected Drive.

Bagasjerrommet tar 580 liter, men baksetene kan legges ned i 40/20/40-forhold slik at maksimal plass blir 1525 liter, noe som er 75 liter bedre enn forgjengeren.

BMW X6 lanseres i desember 2014, prisene på dagens modell starter på 900.000 kroner for den Norgestilpassede dieselmotoren med 211 hestekrefter.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.