Siden lanseringen i sommer er det kun registrert 127 eksemplarer av den lille, nett elbilen Renault Zoe. Med et søtt utseende, fine kjøreegenskaper, relativt lang rekkevidde, et avansert ladesystem og en grei pris, er det på papiret underlig at denne bilen ikke har blitt en suksess i elbil-landet Norge.

Grunnen er bilens allergi for det norske strømnettet. Det har rett og slett ikke vært mulig å lade bilen fra stikkontakter andre elbiler kan benytte seg av, såfremt strømnettet ikke var av TN-typen. Noe majoriteten av det norske strømnettet ikke er.

Nå har Renault Norge sammen med en ekstern leverandør løst problemene ved å utvikle en mini-tranformator som plugges i kontakten sammen med den originale ladekabelen.

Renault har levert Zoe med en ladeboks installert hjemme, samt en transformator som gjør strømmen din om til TN-nett, man har dermed kunnet fullade bilen på to timer, noe ingen av de viktigste konkurrentene har kunnet.

Det store ankepunktet mot Zoe er nå tilsynelatende fjernet av banen, med en investering på 5000 kroner for mini-transformatoren. Ladetiden med denne løsningen er hastighetsmessig på linje med andre elbiler.

Renault er rimelig trygge på sitt eget produkt, de selger bilen med 30 dagers angrefrist, slik at man kan få prøvd bilen. Med nye lademuligheter burde salget ta seg opp betraktelig.

Les vår test av bilen: For god for dette landet

Få oversikten: Her er høstens bilnyheter

00:00
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.