- Vi er entusiastiske før lanseringen av nye XC90. Den markerer begynnelsen på nylanseringen av Volvos varemerke, sa Volvos toppsjef Håkan Samuelsson, under presentasjonen av halvårstallene.

Prisene for den nye XC90 starter på 725.000 kroner, og lanseringen starter 1. mars.

- Det finnes ingen ny sjanse
Tirsdag 26. august avduker Volvo sin nye XC90 under en seanse for verdens motorpresse i Stockholm.

At en bilprodusent viser en ny bilmodell er ikke noen sensasjon, men akkurat denne modellen er kanskje den viktigste for Volvo på lang tid.

-Det finnes ingen ny sjanse. Dette må virke, vi er sikre på at det vil det, sa Volvo-sjef Håkan Samuelsson om bilen, ifølge Automotive News.

Ikke bare fordi dagens XC90 i all høyeste grad har nådd pensjonsalder, men den nye XC90 er den første nye modellen fra merket etter at Volvo fikk de kinesiske eierne i Geely. Det betyr også at det er den første modellen uten deler fra Ford, siden den amerikanske bilprodusenten kjøpte Volvo i 1999.

Les også: Her er litt av Volvos nye XC90  

 XC90 er den første modellen som bygges på den nye skalerbare plattformen de kaller SPA. Det innebærer stordriftsfordeler som sikrer billigere utvikling og produksjon også av kommende modeller, som S90 som mot slutten av neste år skal erstatte den aldrende S80.  V70 får også en erstatter, muligens med navnet V90, og deretter kommer XC70-erstatteren XC80. Under et besøk hos Volvo i fjor, så vi også en skisse til noe som så ut som en coupè, en mulig C70-erstatter.

Økonomisk sett er dette svært viktig, og Volvo har investert 11 milliarder dollar i utvikling. Man ser viktigheten av dette på Volkswagen-gruppens suksess med MQB-plattformen, som ligger til grunn for blant andre dagens VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3, samt kommende VW Passat, Tiguan, Touran og Audi TT.

Volvo-sjef Håkan Samuelsson sier seg godt fornøyd med resultatene første halvår. Foto:
Volvo-sjef Håkan Samuelsson sier seg godt fornøyd med resultatene første halvår. Foto: (Foto: Embret Sæter)
Volvo-sjefen sier at denne modellen er et være eller ikke-være for bilmerket.

XC90 skal få Volvo opp på linje med tyske premiummerker som BMW, Audi og Mercedes.

Les test av V70 med den nye D4-motoren: De gamle er eldst

Dagens XC90 kom i 2002, og har siden vært en populær modell for merket. I 2003 ble den kåret til ”Truck of the year” i USA, i 2005 var den merkets mest solgte modell med 86.000 biler, og i desember 2006 var XC90 den mest solgte modellen i Norge. Med hele 884 registreringer på en enkelt måned.

Tilsammen 4224 XC90 er nyregistrerte i Norge, mens det er bruktimportert hele 5054 biler siden den kom i 2002.

DN testet bilen i januar 2003, og skrev blant annet: ” XC 90 er uten tvil den beste Volvoen som noen gang er produsert. Både utformingen av dashbordet, materialvalget og finishen på detaljarbeidet vitner om at svenskene virkelig har anstrengt seg for å bygge en bil som skal matche alle konkurrentene i følelse av kvalitet. Borte er det noe kantete og kjedelige designet som kjennetegner modeller som S60 og V70.  Innredningen i «stadsjeepen», som svenskene kaller den nye storbilen, er det beste fra Volvo noen gang.”

Søker man på bilen på nettet nå, er det ikke fritt for at treff på ”Disse har flest feil”, ”her er de mest upålitelige bilene” og ”Volvo tilbakekaller”, dominerer treffene.

I fjor solgte Volvo 427.840 biler, ned fra toppen i 2007 med 458.000 biler. Målet er 800.000 biler årlig.

- Jeg mener det er realistisk med en fordobling av salget innen 2020, og da er Kina viktig. Halvparten av veksten må komme her, sa Samuelsson da DN snakket med han i fjor vår.

Les også: Her er Volvos første steg mot salgsdobling

Gledelig nok for Volvo økte omsetningen i første halvår med 9,5 prosent, og vendte nettoresultatet fra et underskudd fra samme periode i fjor på 778 millioner svenske kroner, til en gevinst på 535 millioner kroner i år. Et skår i gleden er et fall på ti prosent i USA.

For å få til mer vekst er Volvo avhengig av å lykkes på verdens største bilmarked, Kina, men også i USA, der XC90 lenge var en stor suksess. Markedsandelen har sunket fra 0,8 prosent i 2004 til dagens 0,3 prosent.

En rekke nye innovasjoner og sikkerhetssystemer er ventet i den nye XC90. Men det holder ikke å kun spille på trumfkortet sikkerhet.

-Det viktigste er at designet på bilen appellerer til folk. De vil ikke kjøpe en bil for dens sikkerhetsutstyr hvis de ikke liker den estetisk, sier den tyske bilforhandleren Andreas Bauer til Automotive News.

I morgen får vi se.

Følg med natt til onsdag, da viser vi bilder av den nye Volvoen.

Les også: Fersk Volvo-suv på Norgesturné (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.