Paris, Frankrike: Svikter produsentene elbilen? Èn ensom nyhet med ren elektrisk drift vises i Paris, bilbransjens viktigste utstillingsvindu.

Det er kun på Mercedes-standen det står en ny elbil under verdens best besøkte bilutstilling som i helgen åpnet dørene for publikum.

For Mercedes-importøren i Norge er selvsagt det hyggelig. De tror de kan selge det de får av den nyoppussede B-klassen som nå også for første gang kommer som elbil. Med markedets lengste rekkevidde på 23 mil (sett bort fra Tesla), har bilen mye å slå i bordet med, men ellers ser det tynt ut blant nye elbiler den kommende tiden.

Satser på hybrider
Nå ser det ut til at mange produsenter har satt fokuset på ladbare hybrider i steden.

Volkswagen Gruppen viste ikke mindre enn tre ladbare biler i Paris.

Mest spektakulær er selvsagt Lamborghinis konseptbil Asterion, som med tre elmotorer og en V10 motor produserer 910 hestekrefter.

I tillegg viste Porsche sin ladbare hybrid med Cayenne S E-hybrid. Dette er den tredje ladbare hybriden fra Porsche, noe som gjør dem til det bilmerket med flest slike biler.

Den viktigste modellen er uten tvil den ladbare versjonen av den kommende generasjonen Passat.

GTE-modellen får samme motorisering som lillebror Golf GTE, som kommer allerede før nyttår.

Kan selge 8000 E-Golf i Norge
Det er ingen tvil om at gigantiske Volkswagen, som kjemper om å bli verdens største bilprodusent, mener denne teknologien er viktig for å få ned utslippene fra fremtidens biler. Fremdeles er det den hel-elektriske E-Golf som man regner med vil selge best i Norge, med et anslag på hele 8000 biler neste år.

De ladbare hybridene, som kombinerer fordelene med konvensjonelle motorer med elbilens, har kun små fordeler på det norske markedet, spesielt sammenlignet med elbiler. Både bilprodusenter og miljøorganisasjoner ønsker at denne teknologien skal få bedre vilkår i det norske avgiftssystemet.

Selv Renault, hadde en ladbar hybrid ved navnet Eolab på sin stand. Merket har allerede en rekke elektriske modeller, men ser altså at fremtiden kanskje byr på en kombinasjon av konvensjonelle motorer og elektrisk drift.

Blant de norske bilimportørene tror de fleste at de ladbare hybridene kan få avgiftslettelser ved budsjettet som legges frem kommende onsdag.

Bilprodusentene har tilsynelatende bestemt seg for at det er ladbare hybrider som gjelder i fremtiden. Elbilene er enn så lenge en særnorsk suksess.