Det ypperste japansk bilindustri kan by på heter Lexus. Siste modell ut heter NX 300h, og som vanlig er det tyske prestisje-merker Toyota har i siktet når bilprodusenten nå kaster seg inn i den harde konkurransen blant kompaktsuver.

N står for Nimble, eller kvikk på norsk, mens X står for Crossover. Resten av navnet betyr at det er en hybrid, med velkjent Toyota Prius-teknologi.

Kombinasjonen elektrisk og bensindrevet motor har fungert knirkefritt i biler fra konsernet siden 1997, og har du prøvd en slik bil noengang, vet du hva som venter deg. For å få på plass firehjulsdrift har NX en ekstra elektrisk motor som driver bakhjulene. Det er neppe det du vil kjøre over islandske isbreer med, men til daglig bruk fungerer dette helt utmerket. Vårt eneste ankepunkt er den trege reaksjonen fra gassen berøres til det skjer noe. Det gjør kjøremønsteret til noe ganske annet enn man ville hatt i en konkurrent med konvensjonell motor.

Lexus-folket er tydelig stolte av utseende til sin nye best- selger, og det er overraskende hvordan designet klarer å skjule en lengde på 4,6 meter. Bilen virker adskillig mer kompakt enn de ytre målene skulle tilsi. Som konseptbil er denne bilen egentlig for god til å bli sann, men det ble den altså.

På snobbethet er Lexus best av alle. Når man setter seg inn i bilen er det en detaljrikdom som ingen av konkurrentene kan matche. En nesten pedantisk tilnærming til detaljer, gjør Lexus til flisespikkernes bilmerke. Her har de japanske teknologene og ingeniørene gjort sitt ypperste for å kopiere det beste på markedet. NX er kanskje kroneksemplet på detaljfokuset. Et lite rom rett bak styreflaten til skjermen i midtkonsollen, har et lokk som også er et sminkespeil du kan løsne og inngående sjekke ansiktshuden. En like unyttig, men adskillig kulere funksjon, er servolukking av vinduene. Farten idet du lukker vinduene synker når de nærmer seg rammen. Særs elegant, det er slike småting som gir deg en følelse av at alt er svært gjennomtenkt og eksklusivt.

De fleste litt større tingene er også på plass. Kjøreegenskapene er typisk Lexus. Noe som i og for seg passer kompaktsuvklassen svært bra. Det er trygt og god og ekstremt komfortabelt, heller ikke denne gangen har Lexus satset utpreget på et sportslig uttrykk.

Lexus’ første kompaktsuv passer ikke for alle, men er likevel modellen som favner bredest. Når den opplevde kvaliteten bak rattet matcher bilen ellers, kan det være aktuelt for mange å ofre noen liter bagasjeplass og de mest sportslige kjøreegenskapene til fordel for komfort på første klasse.

Les også:
Mazda med mindre suv
Innfører fornøydgaranti på Tesla
Tesla-byks på Nasdaq  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.