I lange diskusjoner på ulike fora på internett skrives det nå side opp og side ned om store problemer med motorenheten i elbilen Tesla Model S.

Flere brukere har opplevd motorhavari, og en lang rekke har det som omtales som ”klunkelyd eller sirkesaglyd” som ofte kommer i forkant av motorhavariet.

”I sum har jeg nå en bil jeg ikke tør stole på” heter det fra en av debattantene.  ” Jeg opplever at Tesla «bare» ser framover og glemmer litt at eksisterende kunder og biler bør følges opp fornyes, oppdateres” sier en annen. I overkant av 5600 nordmenn har kjøpt Tesla Model S siden august ifjor.

Svar fra sjefen
Tesla Owners Club Norway fikk torsdag svar fra toppsjefen Elon Musk på hva selskapet gjør med problemene. Ifølge nettsiden tocn.no skriver Musk at prosentandelen feil er større i Norge enn andre steder fordi en feil oppstod da mye av produksjonen gikk til Norge.

Feilen beskrives som mangel på smøring til drivakslingen slik at motoren ikke lenger tar tak, og bilen blir stående uten fremdrift.

I eposten fra Musk hevdes det at Tesla nå tar en del av produksjonen av motorene vekk fra nye biler, og flyr disse fortløpende til Norge, omkring 300 enheter hver uke.

Problemer på hjemmebane
Tidligere i sommer ble det kjent lignende problemer i USA. Blant annet måtte en testbil hos motornettstedet Edmunds.com skifte motor hele fire ganger.

Etter dette utvidet Tesla garantien på batteri og drivlinje til åtte år og ubegrenset antall kilometer.

Hva feilen skyldes kan man bare spekulere i foreløpig, men med et enormt moment fra start og hele 422 hestekrefter på den sterkeste versjonen, sier det seg selv at det er krefter i sving når Tesla-eierne prøver bilens vanedannende akselerasjon.

Problemene med motorenheten er ikke Teslas første i Norge.

I vinter rapporterte flere norske Model S-eiere om ladeproblemer når gradstokken krøp under null. Det særnorske problemet kunne forklares med at det norske strømnettet ikke er jordet, og da som nå satt Tesla alle kluter til.

Det amerikanske selskapet sendte 12 teknikere fra USA, som på en knapp uke bidro til løse problemet gjennom en ny programvareversjon til bilene.

Kommunikasjonsjef Esben Pedersen i Tesla påpekte da at det var måten som adapteren reagerte mot det norske nettet som måtte tilpasses.

- Kabelen forteller bilen hva den får. Bilen tar stilling til om den vil ha det. Toleransen her kan endres, og det er det vi har gjort. Oppdateringen har blitt godt mottatt, men forholdene endrer seg hele tiden, og vi holder løpende øye med situasjonen og kommer med de løsningene som skal til. Hvis kunden ikke er fornøyd, er ikke vi det heller, sa Tesla-toppen til DN i januar.

Les også: Aaser ba om etikk-rapport
Shippingselskap i spill  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.