Under det pågående Consumer Electronics Show i Las Vegas har Toyota kunngjort at de slipper over 5600 patenter knyttet til brenselcelle-teknologien som de har utviklet.

Planen er at det skal føre til økt utvikling og raskere introduksjon av hydrogendrevne brenselcelle biler rundt om i verden.

- Hos Toyota tror vi at når gode idéer deles, kan store ting skje. Første generasjon hydrogen brenselcelle kjøretøyer blir lansert mellom 2015 og 2020 og vil være kritisk fordi det fordrer felle innsats og samarbeid mellom bilprodusenter, myndigheter, forskningsmiljøet og energiprodusenter. Ved å eliminere tradisjonelle forretnings hindere, kan vi få en raskere utvikling av nye teknologier og bevege oss raskerer, mer effektivt og billigere inn i fremtidens mobilitet, sier Bob Carter, en av toppsjefene i Toyota USA.

Toyota er en av bilprodusentene som ennå ikke har satset på elektriske biler, men sverger til sin hybridteknologi. Samtidig har de forsket på hydrogenbiler, i likhet med bilprodusenter som Honda, Mazda, Hyundai og Mercedes-Benz.

Les DNs test av Mercedes' første hydrogenbil: Elbil med eget kraftverk

En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff, mest vanlig er hydrogen. Utslippet i denne prosessen er kun vann. Ulempen er at produksjonen av hydrogen er kraftkrevende, og at det er få fyllestasjoner for hydrogen.

Med patentslippet sitt ønsker Toyota å få fortgang i denne utviklingen, ved at flere kan komme på banen.

Det er heller ikke mange månedene siden Tesla-sjef Elon Musk friga sine patenter på elbilen.

Les også: Nå vil han dele teknologien

Teknologikampen innen bilindustrien blir nå enda litt hardere.

Bob Carter i Toyota friga igår Toyotas patenter på blant annet teknologien bak den kommende hydrogenbilen Mirai.
Bob Carter i Toyota friga igår Toyotas patenter på blant annet teknologien bak den kommende hydrogenbilen Mirai. (Foto: Toyota)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.