I 2014 kollisjonstestet Euro Ncap 40 ulike bilmodeller. I de ulike klassene var det noen som skilte seg ut som bedre enn andre.

Her er DNs bilfavoritter fra 2014: Årets beste biler

Alle de store familiebilene som ble testet ifjor oppnådde toppkarakteren fem stjerner, men Mercedes' nye C-klasse oppnådde den beste poengsummen. I klassen for småbiler var det derimot kun Skoda Fabia som oppnådde fem stjerner, til tross for at hele 14 modeller i denne klassen ble testet.

Les test av Mercedes C-klasse: Leder deg på rett spor

Blant de små flerbruksbilene var det kun Volkswagens Golf Sportsvan som oppnådde beste karakter. Halvparten av dette segmentet oppnådde ikke mer enn tre stjerner, noe Euro Ncap mener skyldes mangel på førerassistentsystemer.

Les test av Volkswagen Golf Sportsvan: Senior søker yngre make

-Vi gratulerer produsentene med biler i vår "best i klassen-liste" fra ifjor. Det viser at de anstrenger seg for å tilby høyeste sikkerhetsnivå, som i dag betyr aktive kollisjons preventive systemer i tillegg til topp kollisjonsbeskyttelse. Når disse tekonlogiene blir mer vanlige og kostnadene synker, vil vi ser flere produsenter som vil følge opp klasseledernes eksempler og tilby den beste sikkerheten til alle kundene, sier Michiel van Ratingen som er generalsekretær i Euro Ncap.

For biler mer alternative drivlinjer, var hybriden Lexus NX den beste bilen, tett fulgt av elbilen Tesla Model S.

Les også: Nå har de kræsjtestet Tesla

Les også vår test av Lexus NX: Djevelen ligger i detaljene

Nissan Qashqai var best i klassen for de mindre familiebilene.

Les test av Nissan Qashqai: Qashqai-evolusjonen

Poengmessig var det den nye suven Land Rover Discovery Sport som gjorde det aller best. Bilen tar over for Land Rover Freelander, og fremstår som en av de mest spennende bilnyhetene i 2015. DN skal allerde i neste uke prøvekjøre bilen som kommer til Norge i mars.

Her er vinnerne i de ulike klassene:

Kilde: EuroNcap

Her kan du se bilene som gjorde det best i kollisjonstest i 2013: Dette er fjorårets sikreste bil (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.