Lav som en superbil fra Ferrari, men med enda skarpere linjer og helt unike og uvanlige materialer står den i ballsalen på et hotell i Oslo og skiller seg ut i rekken av normale modeller fra en fransk bilprodusent.

Januar er tiden på året da norske bilforhandlere samles for å sette i gang et nytt år. For Peugeot-selgere er det i et sjeldent skue som møter dem.

Den norske importøren har nemlig hentet inn den ”norske” konseptbilen Peugeot Onyx fra 2012. Fraktet fra en heller anonym tilværelse på et lager sammen med bilmerkets andre eksperimentbiler, kommer den endelig frem i lyset i designeren Per Ivar Selvaags hjemland.

Med utradisjonelle materialvalg som kobber og vadmel vakte bilen berettiget oppsikt da den debuterte under bilutstillingen i Paris høsten for to år siden.

BAKGRUNN: Han bygget en superbil av vadmel og kobber

Nå har tiden satt sine spor på bilen som er designet av Per Ivar Selvaag, som opprinnelig kommer fra en liten øy i Ryfylke. Ikke bare kan man se at bilen er kjørt ut fra varmeslitasje på karbonen ved eksosrørene bak på bilen, men det blanke kobberet som man i Paris kunne speile seg i, har irret, og begynner å minne om kobberet på kirketak med sin umiskjennelige grønne farge.

Kobberet har begynnt å irre, ettersom det er et materiale som lever.
Kobberet har begynnt å irre, ettersom det er et materiale som lever. (Foto: Embret Sæter)
 

-Den bør stå i ti år til, nå ser det mer ut som måkene har gjort fra seg på den, sier Per Ivar Selvaag.

Inntil 2012 jobbet han som designsjef for konseptbiler hos Peugeot, og er hentet inn for å fortelle norske bilselgere om prosessen bak å lage en slik bil.

Interiøret i bilen er laget av vadmel og det som minner om tredetaljer, er egentlig gamle aviser som er kuttet opp og presset sammen under høyt trykk. Dette materialet er i dag satt i produksjon. Selvaag er fornøyd med det, men tror ikke den utvendige kobber kommer til å bli brukt i bilproduksjon noen gang.

-Det er for dyrt, sier Selvaag.

Hva blir det neste ”hotte” materialet?

-Sement. Bare vent å se, sier Selvaag.

Hittil har troen på sement materialisert seg i en digital espressomaskin, av den tyngre sorten.

Anza heter kaffemaskinen designet av Per Ivar Selvaags firma. Foto:
Anza heter kaffemaskinen designet av Per Ivar Selvaags firma. Foto: (Foto: Montaag)
 

I dag jobber ikke Selvaag hovedsakelig med bildesign mer, men har etablert sitt eget designstudio Montaag i Berkley, California. Firmaet har også en avdeling i Stavanger.

Selvaags originale materialvalg har blitt hans kjennemerke, gjerne med røtter i norske tradisjoner. I 2011 viste Peugeot konseptbilen med navnet HX1. Den gangen hadde Selvaag innredet den med oljet og beiset tre, ”som et godt norsk stuegulv”, som han selv sa den gang.  

-Når du sitter i denne bilen får du følelsen av nesten å sitte i en båt, for treet går fra en ende til den andre, sa Selvaag. Nå besøker han Norge en gang i måneden fordi han har jobber med et prosjekt på vestlandet der han designer et skip for oljeindustrien.

-Det er et gigantisk usexy skip, som jeg skal prøve å gjøre litt mer sexy, sier Selvaag til DN.

Hjemme i California har han ikke helt holdt opp med biler og nye materialer. Nå står en Porsche 911 fra 1966 som utgangspunkt for et spesialbygg som involverer norsk ull og med utsmykninger av sement.

Les også:

Volvo skaper ny bilklasse

Superbil på gamlemåten

Mindre salt på norske veier  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.