Ifjor ble det registrert 144.202 nye personbiler i Norge. Det viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Aldri før har det blitt registrert flere hybrider og elektriske biler enn i 2014, noe som også gir seg utslag hvis man deler inn modellene etter drivstoff.

Også folk som ikke vanligvis er så begeistret for bilsalg, synes utviklingen er positiv.

- Dette er veldig hyggelige tall.  Det viser at norske bileiere er på vei inn i fremtiden. Og fremtiden er elektrisk, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Samlet ble det registrert 18090 elektriske biler, samt 11.565 hybridbiler, hvorav 1677 var ladbare.

Toyota med hybridrekord
Over halvparten av bilene som Toyota solgte ifjor, var med hybride drivlinjer. På modeller hvor flere ulike drivlinjer var tilgjengelig utgjorde hybridsalget over 85 prosent.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge er svært fornøyd med utviklingen og lover enda flere hybridbiler på norske veier i årene fremover.

- Vi mener at hybridbiler fyller behovene til folk flest og er totalt den beste bilteknologien i dag. De som eier hybridbiler er våre mest tilfredse kunder, og de vil få enda flere modeller å velge mellom i årene fremover, sier Olsen.

- Hybrid er klart bedre enn diesel når det gjelder lokale utslipp av NOx, som kan være helseskadelig i tettbygde strøk. Samtidig har hybridene det laveste CO2-utslippet. Salg av hybridbiler er derfor vårt viktigste bidrag til bedre byluft og lavere klimautslipp, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Etterlyser ladestasjoner
Frederic Hauge mener denne statistikken må være et solid spark i baken for å øke byggingen av ladestasjoner.

- Særlig utenfor de store byene må det flere ladestasjoner på plass. Salgsøkningen viser at det haster med å øke kapasiteten, sier Hauge.

Frederic Hauge åpnet Teslas superladestasjon på Dombås, men mener det må bygges flere ladestasjoner med det salget som er av ladbare biler. Foto:
Frederic Hauge åpnet Teslas superladestasjon på Dombås, men mener det må bygges flere ladestasjoner med det salget som er av ladbare biler. Foto: (Foto: Embret Sæter)
 

Bellona kjemper for å beholde den norske elbilpolitikken, også etter 2017, da avgiftene skal opp til vurdering.

- Den norske elbil-politikken har fungert. Forbrukerne har endret adferd. I stedet for å da ødelegge den positive utviklingen, må Norge bidra til å eksportere disse mekanismene til andre europeiske land, sier Hauge.

Her er listen over de 20 mest solgte modellene når vi skiller mellom konvensjonelt drivstoff og elektriske eller hybridbiler.

 

I år kommer en rekke nyheter innen ladbare biler, som i tillegg har fått et større avgiftskutt ved nyåret, så disse tallene er ventet å vokse når tallene for 2015 skal oppsummeres.

Les også: Her er en elbil som skal konkurrere med Tesla

Her er fjorårets sikreste biler

Rekordsalg av nye biler i 2014  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.