Denne bilen har inntil nå hett M-klasse eller ML, men nå har Mercedes ryddet litt i navneutvalget sitt, så neste utgave får navnet GLE. Dette er bilen som konkurrerer om pengesterke kunder sammen med Range Rover Sport, Porsche Cayenne eller BMW X5. I tillegg vil den komme på markedet omtrent i tid til å konkurrere mot en ny generasjon Audi Q7 og Volvo XC90.

Les test av Volvo XC90: Volvo XC90 - bilen som gir Sverige gull

Les mer om Audi Q7: Her er Audis nye stor-suv

Mye tyder på at konkurransen blir hardere enn noensinne i klassen for de store premiumsuvene.

GLE får ikke bare nytt navn, men også en rekke nyheter under skallet. Blant annet skal den komme som ladbar hybrid.

Også de vanlige motorene er effektivisert og gjennomsnittlig skal de slippe ut 17 prosent mindre enn sin forgjenger.

Les test av forgjengeren: Opphever tyngdeloven

-Ofte kopiert, sjelden tangert. M-klasse etablerte segmentet  med premiumsuver i 1997 og har siden vært en av de mest vellykkede modeller i verden. Med lanseringen av GLE, vil modellen passere 1,6 millioners grensen, sier Ola Källenius som sitter i styret i Daimler. Tidligere var han sjef for AMG-divisjonen i Mercedes, altså de som trimmer modellene til skikkelige superbiler. Også GLE får en slik versjon.

Mercedes-AMG GLE 63 S 4matic heter den, og får en 5,5-liters V8-er på 585 hestekrefter og et dreiemoment på 760 newtonmeter. Det gir suven en vanvittig akselerasjon fra null til 100 km/t på kun 4,2 sekunder. Det er raskt i en stor suv, og identisk med den direkte konkurrenten BMW X5 M som har ti hestekrefter færre. En versjon uten S i navnet kommer også med 557 hestekrefter. GLE 400 4matic får en bensinmotor på 333 hestekrefter, mens GLE 500 4matic har en V8-er på 435 hestekrefter.

Innstegsmodellen blir GLE 250 d 4matic, som har en mer beskjeden 2,1-liter firesylindret dieselmotor på 204 hestekrefter og 500 newtonmeter dreiemoment. Da har den et utslipp på 149 gram per kilometer. Det er fem gram mindre enn den gjerrigste modellen av BMW X5.

Trenger man mer effekt kommer GLE 350 d 4matic med en V6-dieselmotor på 258 hestekrefter og 620 Nm dreiemoment. Dieselmodellene får en helt ny nitrinns automatgirkasse, mens bensinversjonene beholder den velkjente syvtrinnskassen.

Den gjerrigste modellen er likevel GLE 500 e 4matic som er den ladbare hybridmodellen. Bilen får den samme drivlinjen som Mercedes har plassert i luksusbilen S-klasse. Det betyr en V6 motor som yter 333 hestekrefter og en elmotor på 116 hestekrefter i tillegg. Samlet gir det en effekt på 442 hestekrefter.

Utslippet fra denne bilen begrenser seg til 78 gram per kilometer, og bilen kan kjøre inntil tre mil på kun elektrisitet.

- Kundene ønsker å redusere utslipp, men samtidig beholde rekkevidden de får med en tradisjonell forbrenningsmotor. GLE 500 e tilbyr nettopp dette og med det norske avgiftssystemet kan jeg avsløre at prisen kommer til å bli svært hyggelig, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør fir Mercedes-Benz personbil i Norge i en pressemelding.

Bilen avdukes offisielt under bilutstillingen i New York i påsken, og ventes på markedet til sommeren sammen med sin Coupè-slektning.

Les også: Mercedes kopierer BMW

Les tester av konkurrentene:

BMW X5: Helt riktig politisk ukorrekthet

Les vår duell mellom M-klasse og X5: Kampen om suv-tronen

Range Rover Sport: Range Rover Sport: Eksellent til alt

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.