Audi har produsert de første literne av sitt nye CO2-nøytrale drivstoff e-diesel, melder selskapet i en pressemelding.

Drivstoffet består i sin helhet av vann og CO2 som er utvunnet av luften, og det er fremstilt på fornybar energi. Drivstoffet som er produsert ved en pilotfabrikk i Dresden skal være av høy kvalitet, og fem liter har allerede vært benyttet til å kjøre den tyske utdannings- og forskningsminister Johanna Wankas bil.

- Denne syntetiske dieselen, som er laget ved å bruke CO2, er en enorm suksess for vår forskning på bærekraftig utvikling. Hvis vi kan få til utstrakt bruk av CO2 som råstoff, vil det være et avgjørende bidrag til å beskytte klimaet og en effektiv utnyttelse av ressursene, og det vil få på plass grunnlaget for den grønne økonomien, sa den tyske ministeren.

Slik er produksjonsprosessen av e-diesel: (bilde kan ekspanderes)

DRIVSTOFF: Audi har produsert de første literne med sitt nye klimanøytrale drivstoff. Slik er prosessen for å lage det nye drivstoffet e-diesel. Foto: Pressefoto Audi.
DRIVSTOFF: Audi har produsert de første literne med sitt nye klimanøytrale drivstoff. Slik er prosessen for å lage det nye drivstoffet e-diesel. Foto: Pressefoto Audi. (Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei)

 

Det er selskapet Sunfire som vil drive fabrikken i Dresden og det er ventet at den vil produsere 3000 liter de kommende månedene.

Audi og Sunfire melder imidlertid at de allerede har planer om å bygge en større fabrikk slik at det nye drivstoffet kan komme ut på markedet for ordentlig.

Audis nye e-diesel vil slik prosjektet står nå koste mellom én og 1,50 euro per liter, tilsvarende mellom 8,40 og 12,60 kroner.

Slik blir Audis neste storselger
00:00
Publisert:
 

Les også:  Disse seks ordene felte den tyske bilkongen

 

Mener elbilsatsingen i Norge er et paradoks


  - Jeg tror det er flere enn meg som ristet på hodet over det regnestykket

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.