Den østtyske bilen Trabant er regnet som en av den kalde krigens fremste ikoner.

Mellom 1957 og 1989 ble det bygget tre millioner Trabanter i Sachsenring-fabrikken i Zwickau i det tidligere Øst-Tyskland. Enkelte år var annenhver bil på veiene i Øst-Tyskland en Trabant. Og man måtte smøre seg med tålmodighet hvis man skulle skaffe seg en. Ventetiden var opptil ett år.

25 år etter at den gikk ut av produksjon er den nå tilbake igjen, men denne gang som elbil, skriver Bloomberg News.

«Luksuriøse detaljer» som nakkestøtter på forsetene og bilbelte i baksetene kan man imidlertid fortsatt se langt etter.

- Som en rakett

Den nye el-utgaven av Trabanten er utviklet av selskapet Reevolt for å vise de miljømessige fordelene ved å ettermontere elektriske motorer i eksisterende biler.

Revolt har også utviklet elbil-versjoner av småbilene Fiat 500 og Ford Ka.

Toppfarten for den nye Trabanten er 110 kilometer i timen, mens rekkevidden er 130 kilometer. Fullading tar fem og en halv time hvis man gjør det fra stikkontakten hjemme.

- Den tar av som en rakett. Vi kunne bygget en skikkelig rally-Trabant, men vi ville selvfølgelig at den skulle være fornuftig, sier Revolts talsmann Andre Schmidt til Bloomberg.

Ifølge Schmidt vil bilen koste 15.000 euro (tilsvarende 127.500 kroner), som fordeler seg med 12.000 for batteriet, 2000 for selve Trabanten og 1000 euro for arbeidet med å lage den.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Her er bilen som fornedrer tyskerne


Stanken av Stasi

Her er bilene som ble spådd å selge best i Norge i 2015:
Her er bilene som kommer til å selge best i Norge
Her er bilene som kommer til å selge best i Norge
01:22
Publisert: