Enova vil etablere flere ladestasjoner langs veiene for å gjøre det enklere for flere nordmenn å velge elbil. Potensielle utbyggere skal konkurrere om veistrekninger.

– Hovedutfordringen i dag er at lademulighetene mellom byene ikke er gode nok, noe som gjør at elbilen blir valgt bort. Flere ladestasjoner langs hovedfartsårer vil gi en trygghet som gjør elbil mer attraktivt, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Statsforetaket, som eies av Olje- og energidepartementet, vil etablere en «grunnleggende infrastruktur av hurtig- og fleksiladere» og overleverte fredag ladestrategien til regjeringen. Potensielle utbyggere skal konkurrere om å etablere ladestasjoner, noe som ifølge Enova vil gjøre den omtalte rekkeviddeangsten til historie.

- Forholdene ligger til rette

Enova opplyser at de er i gang med å få ordningen godkjent hos EFTAs overvåkingsorgan ESA.

Den første utlysingen kan dermed komme til høsten, og alle aktuelle strekninger kan være igangsatt innen utgangen av 2016.

Enova mener at det ikke trenger støtte for videre utbygging i byene, og vil heller bruke midler på å sikre bred geografisk dekning av ladestasjoner.

– Målet må være at utbygging og drift av ladere skjer på kommersielle vilkår, og uten offentlig støtte. I de større byene ligger forholdene til rette for det allerede nå, sier Nakstad.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Her er Teslas rekkeviddeangst-dödare

Sjokk for svenske elbil-eiere
 

- Jeg spurte ham om det er ok at vi kjører fort. Han sa «ja».  

Oljeanalytiker: Dette er oljebransjens største trussel