På grunn av vedlikehold av tunnelene på E18 og Ring 3 rundt Oslo har Vegvesenet bestemt å ekskludere elbiler fra kollektivfeltet på E18 i rushtiden.

Rushtiden er satt til 0700 - 0900 om morgenen og 1400 - 1800 på ettermiddagen. Utenom disse tidspunktene kan man altså fortsatt kjøre elbil i kollektivfeltet.

Det andre unntaket fra regelen er samkjøring. Dersom det er mer enn én person i en elbil kan man fortsatt kjøre i kollektivfeltet. Det betyr at man kan avtale med naboer og kjente om å kjøre sammen. Men for dem som ikke kan ha faste avtaler om slik finnes det også flere muligheter til å fylle opp bilen.

Samkjøring

Samkjøring er en mulighet som kan fungere for mange. Poenget med samkjøring er at man enten skal tilby skyss gratis - eventuelt mot tilsvarende skyss som gjentjeneste senere - eller ikke ta mer penger for skyssen enn at det ikke overstiger en andel av faktiske kostnader for turen.

Ubers satsing i Oslo møter sterk motstand  

Internett er en god møteplass for passasjerer og sjåfører, og det er allerede flere apper og tjenester på plass for å sette bilister i kontakt med hverandre.

Her er en liste tatt fra Norsk elbilforening sine nettsider:

  • Ants
  • Carma Carpool
  • Bravocar
  • Carpooling
  • Djump
  • Gomore

Ulik praksis

Praksisen til de ulike tjenestene er forskjellig. Noen lar brukerne avtale betaling seg imellom, noe som potensielt kan åpne for piratvirksomhet, men som også kan bety at mange tilbyr gratis turer for å få kjøre i kollektivfeltet.

- Vi har ikke gått gjennom tilbyderne i listen for å se om de har et eget elbiltilbud eller hvordan de praktiserer, men vi jobber med en grundigere gjennomgang nå som vi håper skal kunne resultere i et tilbud til våre medlemmer gjennom partnerskap med en eller flere tjenester, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Ants er en tjeneste med 10.000 brukere i Norge og Danmark. De lar sjåføren sette en pris på turen i forkant så passasjerene kan se om de må betale.

- Veldig mange setter prisen til null, og jeg har aldri hørt om at noen ber om penger for en tur som er annonsert som gratis. I så fall blir de utestengt, sier Joonas Kirsebom i Ants.

Ants håndterer ikke betalingene for brukerne, men lar sjåfør og passasjer ordne opp seg imellom.

Kontantfritt

Andre tjenester inkluderer også en eventuell transaksjon. Carma Carpool har et innebygget gps-basert taksameter som er satt til å beregne drivstofforbruk. Men man kan også gi bort turer.

- Vi har ingen egen elbil-kalkulator. Elbilordningen på E18 er unik for Norge og vår tjeneste er lik i hele verden, så en slik tilpasning må gjøres sentralt, sier Kristian Amlie i Carma.

Carma er en kontantfri tjeneste, alle penger overføres gjennom appen.

- Mange brukere setter pris på at de kan betale litt for seg og at de slipper å lure på hva som er en passende pris, sier Amlie. Han har heller ikke hørt om noen som prøver å få ekstra betalt på si.

- Dersom noen bryter reglene kan passasjerene melde fra til oss, og vi vil utestenge dem, sier Amlie.

Prisene som ligger ute på Carmas sider ligger godt under tilsvarende billettpriser for kollektivtransport i Oslo-regionen.

Den norske tjenesten Gomore lar sjåførene annonsere pris på forhånd, også her kan prisen godt være null.

- Man tilbyr skyss til en lav pris, så er det opp til passasjerene å godta tilbudet eller ikke. Dersom noen opererer med unormalt høye priser blir de kontaktet av oss, sier Nicolay Schweigaard i Gomore.

Gomore satser på å få innpass hos norske bedrifter.

- Det er flere områder med store bedrifter i Norge. Vi ønsker å samarbeide med disse slik at ansatte kan se hvilke kolleger som skal samme veg. Jeg tror dette er en nøkkel for å få mange til å bruke samkjøring, sier Schweigaard.

Ingen politisk debatt

- Det er lite politisk debatt om temaet samkjøring nå, men de nye reglene for E18 og Ring 3 fremtvinger jo økt interesse for temaet, sier statssekretær Bård Hoksrud (FrP) i Samferdselsdepartementet.

For regjeringen er det viktigste at samkjøringen er basert på deling og ikke kommersiell profitt uten løyve. Regjeringen har i øyeblikket ingen planer om å regulere markedet for samkjøringsapper.

- Vi er positive til samkjøring generelt, fordi det er bra å få flere personer inn i de bilene som er på veien. Da er det jo også bare positivt at de som bruker tjenestene finner hverandre, sier Hoksrud.

Les også:
Vegvesenet justerer elbilforbud
Slik blir køkaoset i Oslo fra tirsdag morgen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.