Utviklingen og testingen av selvkjørende og førerløse biler skjer i stor skala verden rundt.

Mercedes har lenge ligget langt fremme i utviklingen, men også et selskap som Google er i ferd med å bli bilprodusent med sine prototyper av selvkjørende biler.

I mai testet Mercedes-eier Daimler sine selvkjørende vogntog på veiene i Nevada i USA for første gang. Nå kan disse snart bli å se under testkjøring på tyske motorveier, skriver den tyske avisen Frankfurter Allgemeine.

- Vi er overbevist om at vi de kommende ukene vil få tillatelse til å teste disse på tyske motorveier, sier Daimler-direktør Wolfgang Bernhard til avisen. I første omgang vil testkjøringen foregå i nærheten av Stuttgart.

- Alltid sikrere enn menneske

Intensjonen er at slike selvkjørende vogntog, som benytter en kombinasjon av radar og kamera til å kjøre uten sjåførinnblanding, skal gjøre langtransport mer sikker. 97 prosent av ulykkene med vogntog skjer ifølge Daimler-direktøren på grunn av menneskelige feil.

- Maskinen kjører alltid sikrere enn mennesket, sier Bernhard til Frankfurter Allgemeine.

Inntil videre vil det imidlertid alltid være en sjåfør til stede når de selvkjørende vogntogene skal ut i trafikken. Daimler tror selvkjørende biler vil bli et vanlig syn i trafikken om få år, men at det vil gå en stund før de slippes løs uten sjåfør som kan gripe inn i nødstilfeller.

Transportekspert Alan Stevens hos det britiske Transport Research Laboratory sier til BBC at styresystemene i de selvkjørende vogntogene sannsynligvis må bli mellom 10 og 100 ganger bedre enn en menneskelig sjåfør før det blir sosialt akseptert å sende de ut på veien uten et menneske ombord.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


Les også: Er Apple i ferd med å bygge en bil?

 
Dansk bilbransjeråd: Snart er det forbudt å kjøre sin egen bil  

Her er fjorårets sikreste biler